رعایت Canonicalization برای SEO بهتر

بخش: خانه بهینه سازی موتورهای جستجوگر 199 بار مشاهده شده سه شنبه ۵ دی ۹۶ 0 نظر ارسال شده
رعایت Canonicalization برای SEO بهتر

تگ canonical چیست؟

تگ canonical (به معنی "کانون متحرک یا rel canonical ") روشی برای معرفی URL خاص از کپی اصلی صفحه به موتورهای جستجو است. تگ canonical از بروز مشکلاتی نظیر نمایش داده شدن محتوای مشابه یا "تکراری" در چندین URL جلوگیری می کند. به طور كلی تگ canonical به موتورهای جستجو نسخه ای از نشانی اینترنتی مورد نظر در نتایج جستجو را نشان می دهد.

 نمونه کد

canonical tag

 

اهمیت Canonicalization در چیست؟

محتوای تکراری یک موضوع پیچیده است، اما زمانی که موتورهای جستجو بسیاری از URL ها را با محتوای یکسان (یا بسیار مشابه) خالی می کنند، می تواند منجر به تعدادی از مشکلات SEO شود. اول، اگر خزنده های جستجو باید از محتوای بیش از حد تکراری استفاده کنند، ممکن است برخی از محتوای منحصر به فرد شما را از دست بدهند. دوم، تکثیر در مقیاس بزرگ ممکن است توانایی رتبه بندی شما را تضعیف کند. سرانجام، حتی اگر محتوای شما را رتبه بندی کند،  باز هم ممکن است موتورهای جستجو URL اشتباهی را به عنوان "اصلی" انتخاب نمایند. با استفاده از Canonicalization شما قادر به کنترل محتوای تکراری خود می باشید.

 

مشکلات موجود با URL ها

ممکن است فکر کنید "چرا یک نفر یک صفحه تکراری را ایجاد می کند؟" و اشتباها فرض کنید که Canonicalization چیزی است که باید نگرانش باشید. مشکل این است که ما، به عنوان انسان، تمایل داریم یک صفحه را تنها به عنوان یک مفهوم، مانند صفحه اصلی خود در نظر بگیریم. با این حال، برای موتورهای جستجو، هر URL منحصر به فرد یک صفحه جداگانه محسوب می شود.

برای مثال، خزنده های جستجو ممکن است در تمام موارد زیر به صفحه شما دست پیدا کنند:

  • http://www.example.com      
  • https://www.example.com    
  • http://example.com        
  • http://example.com/index.php       
  • http://example.com/index.php?refer=twitter

برای یک انسان، تمام این URL ها یک صفحه واحد را نشان می دهند. با این حال، برای یک خزنده جستجو، هر یک از این URL ها یک صفحه منحصر به فرد است. حتی در این مثال محدود، می توانیم پنج نسخه از صفحه اصلی را مشاهده کنیم. در واقع ، این تنها یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن روبرو شوید. 

سیستم های مدیریت محتوای مدرن (CMS) و وب سایت های پویا و مبتنی بر کد، مشکل را حتی بیشتر افزایش می دهند. بسیاری از سایت ها به طور خودکار تگ ها و مسیرهای متعدد (و URL ها) را به همان محتوا اضافه می کنند، همچنین به افزودن پارامترهای URL را برای جستجو، نوع، گزینه های ارز و غیره نیز می پردازند. ممکن است هزاران آدرس URL تکراری را در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آن نباشید. 

بهترین شیوه های استفاده از تگ canonical

مشکل محتوای تکراری ممکن است بسیار پیچیده باشد، اما در هنگام استفاده از تگ canonical ، چندین نکته مهم را باید در نظر بگیرید: 

1. تگ های canonical دارای قابلیت خود ارجاعی می باشند:

اشاره تگ canonical به URL فعلی کار درستی است. به عبارت دیگر، اگر آدرس های X، Y و Z تکراری باشند، و X نسخه canonical است، خوب است که تگ را به نقطه X در URL X بگذاریم. این امر ممکن است واضح به نظر برسد اما پیچیدگی های خاص خود را دارد.

 2. صفحه اصلی خود را به طور قانونی canonicalize  نمایید:

تکرارهای صفحه اصلی بسیار رایج اند و حتی ممکن است افراد به صفحه اصلی شما لینک شوند (که نمی توانید این امر را کنترل کنید) ،اما معمولا قرار دادن تگ canonical در قالب صفحه اصلی خود برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی نشده امری قابل قبول تلقی می شود.

home-page moz

صفحه اصلی moz.com دارای یک تگ canonical با خود ارجاعی است.

 3. نقطه تگ های canonical پویای خود را بررسی کنید:

گاهی اوقات کد بد باعث نوشتن تگ canonical متفاوت برای هر نسخه از URL سایت می شود (به طور کامل کل نقطه های تگ canonical از دست می روند). مطمئن شوید که URL ها را چک می کنید، این امر را در مورد سایت های فروشکاهی  و CMS ای حتما رعایت نمایید. 

4. از سیگنال های ترکیبی اجتناب کنید:

در زمان ارسال سیگنال های ترکیبی، موتورهای جستجو ممکن است از یک تگ canonical اجتناب کنند یا آن را به صورت نادرست تفسیر نمایند. به عبارت دیگر، صفحه A -> صفحه B و سپس صفحه B -> صفحه A را canonical نمی کند. به همین ترتیب صفحه A -> صفحه B را تغییر نمی دهد و سپس صفحه 301 تغییر مسیر B -> صفحه A می شود. همچنین می توانید از تگ های canonical (A -> B، B -> C، C -> D) به طور کلی استفاده نکنید. سیگنال های واضح ارسال نمایید تا موتورهای جستجو مجبور به انتخاب های نا مناسب نباشند. 

5. مراقب باشید canonical کردن تقریبا به کپی کردن شباهت دارد:

زمانی که اکثر مردم در مورد canonicalization فکر می کنند ، به تکثیر دقیق می اندیشند. ممکن است از تگ canonical در دو نسخه کپی (صفحات با محتوای بسیار مشابه) استفاده شود، اما با احتیاط ادامه دهید. بحث های زیادی در مورد استفاده از تگ های canonical برای صفحات بسیار مشابه مانند صفحه محصول با تفاوت های در ارز، مکان یا برخی ویژگی های کوچک وجود دارد. به یاد داشته باشید که نسخه های غیر canonical این صفحه ممکن است واجد شرایط رتبه بندی نباشند و اگر صفحات بیش از حد متفاوت باشند، موتورهای جستجو ممکن است این تگ ها را نادیده بگیرند. 

6. canonical کردن تکثیر متقابل دامنه:

اگر شما هر دو سایت را کنترل می کنید، می توانید از تگ canonical در سراسر دامنه ها استفاده نمایید. بگذارید بگوییم شما یک شرکت چاپ و نشر هستید که اغلب یک مقاله را در نیمی از دوازده سایت منتشر می کند. با استفاده از تگ canonical ، قدرت رتبه بندی شما تنها بر روی یک سایت تمرکز خواهد کرد. به یاد داشته باشید که canonical کردن باعث جلوگیری از رتبه بندی سایت های غیر canonical می شود، بنابراین مطمئن شوید این استفاده با پرونده کسب و کار شما منطبق باشد.

 تگ های Canonical در مقابل  تغییر مسیر 301 (redirect) 

یکی از سؤال های مطرح شده در اینجا این است که آیا تگ های canonical ، امتیازات پیوند (PageRank، Authority، و غیره) را مانند پیشفرض 301 ارایه می دهند؟ به نظر می رسد در بیشتر موارد اینگونه است اما این امر می تواند یک سوال خطرناک باشد. در نظر داشته باشید که این دو راه حل نتایج دوچندان متفاوتی را برای جستجوگرها و بازدیدکنندگان سایت ارائه می دهند. 

اگر صفحه 301  مربوط به A را به صفحه B تغییر مسیر دهید،  بازدیدکنندگان بطور اتوماتیک به صفحه B  منتقل شده و از صفحه A هرگز دیدن نخواهند کرد. اگر صفحه A -> صفحه B را rel-canonical کنید، موتورهای جستجو می دانند که صفحه B همان canonical است، اما مردم قادر به مشاهده هر دو URL می باشند. اطمینان حاصل کنید که راه حل شما با نتیجه مطلوب منطبق است.

گروه تحقیقات سافت اسکیل
گروه تحقیقات سافت اسکیل

گروه تحقیقات سافت اسکیل به منظور افزایش سطح دانش جامعه، سعی در ترجمه، تالیف و تولید محتوای با کیفیت در زمینه های مختلف نرم افزاری دارد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

کلیک کنید و سوالات خود را از ما بپرسید
لطفا فرم سوال را پر کنید

سوال شما با موفقیت ثبت شد. برای اینکه بتوانیم به شما اطلاع رسانی کنیم، موارد زیر را وارد کنید:

لطفا چند لحظه منتظر بمانید ...