بخش های اصلی

بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل (Conversion Rate Optimization) – مقدمات

زمان بررسی تبدیلات، باید چیزهای زیادی را در نظر بگیرین. بیاین این موضوع را با یک مثال شروع کنیم. فرض کنین که در کسب و کار فروش اسباب و لوازم داخلی فعالیت می کنین. مشتری برای بررسی محصولات تان میاد. مغازه دار، رفتار خیلی خوبی داره و مشتری کیفیت محصول را نسبت به قیمتش مناسب میبینه. ولی مشتری هنوز دوست داره برای دیدن آپشن های دیگه، مغازه را بگرده. مشتری دوباره به شما سر میزنه ولی باز هم خریدی نمی کنه.

در چنین مواردی، مغازه دار یا کیفیت یا قیمت محصولات نمی توانند دلیل این امر باشن. رفتار مشتری ها غیرقابل پیش بینیِه. به هر حال، باید به خاطر داشته باشیم که هنگام بهینه سازی تبدیلات، مشتری منحصر به فردی را انتخاب کنیم. در نظر داشته باشین که جنبه ی اصلی باید "ماندگاری و ثبات" باشه.

نرخ تبدیل بهینه، روشی شانسی نیست. بلکه فرآیند تشخیص، فرضیه و آزمونِه.

برای چند دقیقه خودتان را جای مشتری قرار بدین. مسائلی که مانع تبدیل میشن را بررسی کنین. این همان چیزیِه که باید روش کار کنین.

چک لیست

  • فراخوانی برای اقدام
  • گرافیک ها
  • قابلیت استفاده
  • امنیت دروازه های پرداخت و ...
  • SEO (سئو)
  • بازخورد مشتری و ... .

مؤلفه های CRO

اساساً، CRO، چهار مؤلفه داره.

  • پیام – پیام هایی که پلت فرم میده، باید مرتبط با محتوا باشن. مطالب، سبک و استایل و طرح های رنگی، باید جذاب، حاوی اطلاعات مفید و معنادار باشن.
  • قابلیت استفاده – باید مطئن بشین که مشتری ها بدون هیچ دردسری تبدیل میشن. هدف مورد نظر باید به سادگی و فقط با چند کلیک انجام بشه. طرح، لینک ها و دکمه ها باید کاربرپسند و فعال باشه.
  • جریان – مسیر رسیدن به هدف باید به آسانی طی بشه. باید جریانی در مسیریابی ها و خروجی ها وجود داشته باشه.
  • محتوا – این مورد به این معنیه که روندی از تجربیات مشتری را به او ارائه بدین. مثل وضعیت جغرافیایی مشتری، زبان مشتری، تاریخچه ی خریدها، دستگاهِ مشتری، سیستم عامل مشتری و .. . می توانید براساس این ها تبلیغاتی را به مشتری ها پیشنهاد بدین.

بهترین روش

وقتی قراره نرخ تبدیل بهینه انجام بشه، شهودات و علایق، نقش مهمی بازی می کنن، با این وجود باید این موارد بصورت منظم تست بشن تا تأثیر آن ها بر تغییرات اعمال انجام شده، مشخص بشه.

بهینه سازی تبدیلات، بهینه سازی صفحه های وب نیست بلکه بهینه سازی تصمیماتِه. باید تصمیم خوبی راجع به اینکه چه چیزی ممکنِه به تبدیل مشتری کمک کنه، بگیرین.

  • کاهش فیلد های فرم – فیلدهای غیرضروری را حذف کنین. معمولاً مشتری ها مجبور به پر کردن صفحه های ثبت نام طولانی میشن. از مشتری ها بیش تر از 2 یا 3 فیلد تقاضا نکنین.
  • دکمه ی درخشان – دکمه ی CTA (دکمه ی فراخوان عملیات) را در دید و بصورت فوکوس شده طراحی کنین. بطور کلی، مردم تمایل دارن به صفحه به روش F-style نگاه کنن؛ ابتد،  قسمت بالایی صفحه، بعد قسمت کوچک ترِ F (پایین قسمت بالایی در گوشه ی راست) و بعد نوار کناری سمت چپ. این شیوه را در اولین صفحه رعایت کنین. دکمه ها را در مکان های متفاوت امتحان کنین. از رنگ های متضاد استفاده کنین، مثلاً یک دکمه ی CTA قرمز رنگ در پس زمینه ی سفید رنگ.
  • اسلایدرهای خودکار را حذف کنین – معمولاً اسلایدرهای خودکار، کاربر را مجبور می کنن تا به قسمت خاصی از وب سایت، که ممکنه برای همه جذاب نباشه، نگاه کنن. این امر ممکنه باعث کاهش تعداد زیادی از تبدیلات بشه.
  • ویدیو اضافه کنین – ویدیو ها، باعث جذب شدن تعداد زیادی مشتری میشن. ویدیوها را کوتاه، پر از اطلاعات و دلنشین تهیه کنین.
  • روی عناوین تان کار کنین – باید روی عنوان (Title)، بصورت ویژه ای کار کنین. عنوان های جذاب، مشتری را وادار می کنن تا بیان و پیشنهادات شما را ببینن.
  • ضرورت اضافه کردن کلمات کلیدی – به کاربران دلیلی برای خرید بدین. از کلمات کلیدی مثل "برای مدتی محدود رایگان است" یا "فقط 2 آیتم مانده" استفاده کنین. مشتری ها باید احساس کنن که سریعاً باید محصول را بخرن.
  • اطلاعات تماس – جزئیات اطلاعات تماس را در صفحه ی اول بذارین. این کار به مشتری ها کمک می کنه تا هر زمان که قادر به دنبال کردن شما در landing page نباشن، تقاضای کمک کنن.
  • اضافه کردن توضیحات – توضیحاتی واقعی بهمراه نام ها و عکس های مشتری ها اضافه کنین. این امر باعث ایجاد اطمینان میشه.
  • افتخارات تان را اضافه کنین – اضافه کردن افتخارات، شما را محترم و با شرافت می کنه. این افتخارات، زبان تبلیعات شما هستن.
  • اضافه کردن مهر و موم های امنیتی – مهر و موم های امنیتی، مشتری ها را از امنیت جزئیات پرداخت، مطمئن می کنن و ... . ممکنه این تضمین تا 15% فروش شما را افزیش بده.
  • تصاویر – عکس های واضح و مرتبط و قابل کلیک کردن در پشت زمینه ای سفید اضافه کنین. عکس ها به محتوا معنی میدن و آن را جذاب می کنن.
  • اضافه کردن گفتگوی آنلاین – گفتگوی آنلاین، ویژگی مفیدیِه. پشتیبانی با گفتگوی آنلاین، تبدیلات را افزایش میده. این ویژگی، به مشتریانی که سردرگم هستن کمک میکنه تا بدون دردسر و هزینه، تبدیل بشن.

موارد اشاره شده در بالا، با فراهم کردن ارتباط، وضوح، وب سایت هایی که کاربران در آن سردرگم نمیشن و کاهش استرس مشتری، نرخ تبدیل را  تا اندازه ی زیادی افزایش میدن. وقتی از این فاکتورها مراقبت بشه و به آن ها عمل بشه، احتمال افزایش نرخ تبدیل بالا میره.

جمع آوری اطلاعات

جمع آوری اطلاعات، فرآیند جمع آوری و بررسی اطلاعات با هر متغیر خاصِ مبتنی بر علایق و به روشی استراتژیکِه. این امر کاری می کنه تا بر اساس روابط، انجام آزمون های فرضیه ای و نتیجه ی خروجی ها، نتایجی بدست بیاریم.

معمولاً داده ها به روش های مختلفی جمع آوری میشن – بعضی از این روش ها عبارتند از:

  • نظرسنجی ها – نظرسنجی، روشی پژوهشی برای جمع آوری اطلاعات از یک گروه انتخاب شده از مردمِه که با استفاده از پرسش نامه های استاندارد یا مصاحبه یا تماس های تلفنی انجام میشه.
  • مصاحبه – در مصاحبه ها – اطلاعات از طریق سؤالات و ضبط های انجام شده توسط سروی کنندگان جمع آوری میشن. این امر، درک عمقِ اطلاعات را در مواردی مثل ادراک، بینش ها، باورها و تجربیات، تسهیل می کنه. این مصاحبه ها ممکنه ساختاریافته یا بدون ساختار باشن.
  • Heatmapها – Heatmap، یکسری اطلاعات بزرگِ خورد شده یا بخش بندی شده هست که آن بخشی را که برایتان مهمه را به شما میده. Heatmap، قسمت های استفاده نشده را مشخص میکنه تا به شما کمک کنه که یاد بگیرین، چطوری برای بازدیدکننده ها طرحی مناسب ایجاد کنین.
  • تست کاربر – کمک می کنه تا کاربرانی که اعمال مختلفی را تکمیل می کنن، ضبط کنین. به این ترتیب به ایده ای روشن برای درک کاربران و توانایی کار بر روی وب سایت دست می یابین.
  • کارگاه – کارگاه کمک می کنه تا به درکی از رفتار کاربر و درکی از کسب و کار، از جنبه های مربوط به خودشان، دست پیدا کنیم. این آپشن در این موارد به شما کمک می کنه: فرمول بندی UPSها، یادگیری فاکتورهای موانع و کارهایی که برای فائق شدن بر آن ها می توانید انجام بدین.
  • تجزیه و تحلیل ترافیک – این مورد کمک می کنه تا بفهین که کاربر چطوری از سایت تان استفاده می کنه. می توانید با بررسی و مطالعه ی مجانی فرم ها، موانع مشتری ها را پیدا کنین.

مبحث آموزشی

بهینه سازی نرخ تبدیل

Conversion Rate Optimization

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

تبلیغات

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد