بخش های اصلی

بهینه سازی نرخ تبدیل

نتایج بررسی (Measuring Results)

در این فصل، راجع به نحوه ی بررسی نتایج و ساده سازی آمار تست های انجام شده در سایت، توضیح خواهیم داد.

درک اطلاعات آمارها

ممکن است محققان درک درستی از اطلاعات آماری داشته یا نداشته باشن. با این حال، ثابت شده که ابزار تستِ A/B، برای ساده سازی اطلاعات آماری بسیار مفید و کارآمدِه. بنابراین می توان از انجام بسیاری از محاسبات معاف شد. بیشتر ابزارهای تست، با معیار %95، بعنوان تکمیل کننده ی موفقیت هدف محسوب میشن.

این یعنی، صرف نظر از 10، شما با 9 برنده هستین. اجازه بدین مثالی بزنیم. فرض کنین گزارش ابزار تست بصورت زیرِه:

تغییرات نرخ تبدیل
صفحه ی کنترل  1.91%
1  2.39%
2  2.16%
3  3.10%

 

این گزارش چیزی بیش تر یا کم تر از %20 واریانس نرخ تبدیل را در %95 بازه ی زمانی، پیش بینی می کنه. از لحاظ آماری، طیف هدف بین 1.76 و 2.06 است.

واکشی بینش ها

هنگام برنامه ریزی برای یک تست، من دو هدف را در نظر می گیرم. اول، افزایش درآمد و دوم واکشی بینش هایی راجع به این که چه چیزی باعث افزایش ROI شده.

برای نمونه، منحرف کردن ترافیک به صفحه ی محصولات، نسبت به صفحه ی دسته بندی یا صفحه ی اصلی، نرخ تبدیلات را بیش تر افزایش میده یا نه. ما سه نوعِ مختلف داریم، در یکی از آن ها ترافیک را به صفحه ی اصلی هدایت می کنیم، که با دسته بندی ها و زیرشاخه های دسته بندی بارگذاری و به صفحه ی محصولات هدایت شده. در دومی، ترافیک را با اضافه کردن فیلترهایی به صفحه ی دسته بندی ها هدایت می کنیم. در سومی، توسط دکمه ای، مستقیماً آن را به صفحه ی جزئیات محصولات هدایت می کنیم.

در کمال تعجب، سومی برنده میشه. این صفحه فقط حاوی اطلاعاتی راجع به محصولِه که کاربر به آن ها نیاز داره. این مثال به ما یاد میده که چطور بهبود نرخ تبدیلات، به رشد اهداف مان کمک می کنه.

بی شک، اضافه کردن انواع و بینش های زیاد در تست ها باعث طراحی مجدد سایت میشه.

درک نتایج

اجازه بدین این موضوع را برای تان روشن کنم که تمام تست ها موفق نمی شن. بله، ناراحت کننده ست ولی حقیقتِه.

تست هایی هستن که نتایج مختلفی به شما میدن. تست هایی هم هستن که با وجود چندین بار امتحان کردن و تلاش کردن نتیجه ای نمیدن. ولی اگه تستی را با بینش مشتق شده از بخش بندی ، برنامه ریزی کنین، فرضیه ای جدید برای تست کردن خواهید داشت. همه ی تست ها در بهبود درآمد به شما کمک نمی کنن.

مثالی برای درک شما در ادامه آورده شده. سه مبارزه انتخاباتی با نرخ های تبدیل مختلف داریم.

مبارزه انتخابی A 8.2%
مبارزه انتخابی B 19.1%
مبارزه انتخابی C  5.2%


هر کسی می تواند کورکورانه بگوید مبارزه انتخابی B بهتر از بقیه عمل کرده. ولی اجازه بدین بیش تر تحقیق کنیم.

  بازدیدها تراکنش ها نرخ تبدیل
مبارزه انتخابی A 1820 150 8.2%
مبارزه انتخابی B 20 4 19.1%
مبارزه انتخابی C 780 41  5.2%

بیش تر توجه کنین، مبارزه انتخابی B خیلی کوچک تر از آن است که از لحاظ آماری معنایی داشته باشه. مبارزه انتخابی B با 1 تراکنش و یک بازدید، %100 درصد نرخ تبدیل را خواهد گرفت. مبارزه انتخابی A بهتر از  مبارزه انتخابی C عمل کرده. پس در نتایج استنتاج شده، فاکتورهای زیادی لازمه بررسی بشن و ممکنه هر بار فرق کنن. این شما هستین که باید تمام بینش ها را بررسی کنین تا بتوانید در مورد نتیجه تصمیم گیری کنین.

مبحث آموزشی

بهینه سازی نرخ تبدیل

Conversion Rate Optimization

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

تبلیغات

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد