آموزش بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال – Google Analytics

وبلاگ دارین؟ وب سایت آماری دارین؟ اگه پاسخ تان مثبتِه، به Google Analytics نیاز دارین. این ابزار کارهای زیادی انجام میده. حتی اگه فقط برای اطلاعات اولیه هم از آن استفاده کنین، چیزهای زیادی راجع به بازدیدکننده ها و ترافیک یاد میگیرین.

با یک نگاه اجمالی به Google Analytics اطلاعات زیر را بدست میارین:

  • چه تعداد از وب سایت دیدن کردن؟
  • بازدیدکنند ه ها کجا زندگی می کنن؟
  • آیا در محل زندگی آن ها به وب سایت های موبایل پسند نیازی هست؟
  • چه وب سایت های دیگه ای به وب سایت ترافیک میفرستن؟
  • کدام تاکتیک های بازاریابی بیش ترین ترافیک را به وب سایت میارن؟
  • کدام صفحه های وب سایت محبوب ترن؟
  • چه تعداد از بازدیدکننده ها تبدیل به مشتری یا طرفدار شدن؟
  • چطور می توان سرعت سایت را بهبود داد؟
  • بازدیدکننده ها از کدام محتوای وبلاگ خوششان میاد؟
  • بازدیدکننده های تبدیل شده از چه منطقه ای هستن و از کدام قسمت های سایت دیدن کردن؟

در ادامه نحوه ی استفاده از Google Analytics را با جزئیات توضیح میدیم.

ایجاد حساب کاربریِ Google Analytics

ابتدا باید یک حساب کاربریِ Google Analytics داشته باشین. اگه یک حساب کاربری اصلی گوگل دارین که از آن برای تمام سرویس هایی مثل Gmail, Google Drive, Google Calendar, Google+ یا YouTube استفاده می کنین باید Google Analytics را با استفاده از این حساب راه اندازی کنین. در غیر این صورت یک حساب جدید ایجاد کنین.

  • بعد از این که حساب گوگل را ایجاد کردین، می توانید با کلیک کردن روی دکمه ی Sign into Google Analytics به Google Analytics برین.
  • بعداز کلیک روی دکمه ی Sign Up باید اطلاعاتی را برای وب سایت پر کنین. می توانید تا 100 حساب Google Analytics تحت یک حساب گوگل داشته باشین.
  • بعد از این که تنظیمات را برای وب سایت تان تکمیل کردین، روی دکمه ی “Get Tracking ID” کلیک کنین. با شرایط و قوانین موافقت کنین تا کدِ Google Analytics را دریافت کنین. این ابزار باید در تمام صفحه های وب سایت نصب بشه. نصب، بستگی داره به نوع وب سایتی که دارین.
  • بعد از این که کد پیگیری را روی وب سایت نصب کردین، باید Goals Setting را پیکربندی کنین. وقتی چیز مهمی توی وب سایت اتفاق میفته، Goals به Google Analytics خبر میده.
  • در Google Analytics روی دکمه ی New Goal کلیک کنین و بعد custom option یا template options را انتخاب کنین. می توانید حداکثر 20 هدف برای وب سایت انتخاب کنین. هدف هایی که انتخاب می کنین باید برای کسب و کارتان خیلی مهم باشن. این قسمت ساده ترین ردیابی تبدیلات در Google Analytics است.
  • اگه می خواین یک حساب کاربری جدید Google Analytics اضافه کنین می توانید با رفتن به منوی Admin، کلیک روی منوی کشویی زیر ستونِ Account و کلیک روی لینکِ Create New Account این کار را انجام بدین. بعد از این که Google Analytics را روی وب سایت نصب کردین، اهداف تان را مشخص کنین و حدوداً 24 ساعت صبر کنین تا گرفتن اطلاعات را شروع کنه.

نحوه ی استفاده از Google Analytics چطوریه؟

هر بار که به Google Analytics لاگین کنین، به قسمت Audience Overview report برده میشین؛ در این قسمت به یکی از 50 گزارش موجود در Google Analytics دسترسی خواهید داشت.

analytics

  • می توانید برای تغییر محدوده ی تاریخ اطلاعاتی که در حال دیدن آن ها هستین، در گزارشِ گوشه ی بالا-سمت راست در تصویر بالا، روی dates کلیک کنین.
  • می توانید Compare box را هم تیک بزنین تا اطلاعات تان از یک محدوده ی تاریخی (مثل ماه جاری) تا محدوده ی زمانی گذشته (مثل ماه گذشته) مقایسه بشه و اطلاعات را مشاهده کنین.
  • همانطور که مشاهده می‌کنین reports ، زیرِ main metrics، قرار داره، می توانید به این آپشن به آن سوییچ کنین تا زبان، کشور، شهر، مرورگر، سیستم عامل، ارائه دهنده ی خدمات اینترنتی و وضوح صفحه نمایش ده بازدیدکننده ی برتر را ببینین.

از Google Analytics بهینه استفاده کنین

با استفاده از ابزارهایِ endless که در Google Analytics موجود هستن، می توانید جزئیات مختلفی را ببینین. در ادامه مثال هایی از این جزئیات را مشاهده می کنین:

مخاطبان – دموگرافیک – سن

برای پیدا کردن جزئیات دموگرافیکِ بازدید کننده های سایت می توانید از Google Analytics استفاده کنین.

demographic

مخاطبان – جغرافیا – مکان

می توانید از جایی که ترافیک از آن جا میاد مطلع بشین. این اطلاعات ممکنه جهانی یا محلی باشن.

geo location

بررسی اجمالی مالکیت

می توانید تعیین کنین که ترافیک از کدام کانال بیاد.

overview analytics

رفتار – محتوای سایت

می توانید تعیین کنین که کدام صفحه های سایت بازدید بیش تری داشتن.

behavior site

عملی کردن بینش ها

متأسفانه، بسیاری از شرکت ها در استفاده از برنامه های تجزیه و تحلیل برای عملی کردن تجزیه و تحلیل ها ناموفق بوده‌اند. با این حال بیش تر اوقات عملی کردن بینش ها مستلزم دستکاری داده ها برای مجزا کردن بینش هاست. برخی از این تغییرات بصورت زیر هستن:

  • جستجوی روابط میان داده ها. برای نمونه، ممکنه رابطه ای میان عملکرد پست ها و کلمه های کلیدی خاصی که استفاده شدن و زمان بندی انتشار کشف کنین.
  • جستجو میانِ trendها بجای داده ها. اغلب trendها کمک می کنن تا معنی و مفهومی را در اطلاعات پیدا کنین مثل trendهای دوره ای یا زمانی ، که اطلاعات خاصی که جدا از بقیه هستن را به سادگی در برابر نوسانات طبیعی نمایش میدن.
  • تبدیل داده ها به مدل های پیش بینی کننده – از مشاهده ی داده ها بعنوان نقاط مجزا و برای پیش بینی برون یابی خطی ساده استفاده کنین. مدل های پیش بینی کننده برای تعیین روابط میان مجموعه ای از فاکتورها و نتایج دلخواه (مثلِ KPls)، از اطلاعات تاریخچه استفاده می کنن.
  • پیش بینی عملکرد آتیِ KPl. Analysts برای پیش بنی عملکرد آتیِ KPl از الگوریتم هایی استفاده می کنه. حتی برای تعیین تأثیر عملکرد اعمال مختلف، می توانید از بازیِ “what-if” (چه-اگر)  استفاده کنین. این کار به کمک می کنه تا تعیین کنین که کدام تغییرات تأثیر بیش تری بر کارایی دارن.

فراموش نکنین که بخشی از data analysis به هنر و بخشی از آن به علم مربوط میشه. تبدیل بینش ها به اقدامات مستلزم بازی با داده ها به اندازه ای مشخص جهت کشف بینش های عمیق ترِه.

در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

آموزش بازاریابی دیجیتال

Learn Digital Marketing

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

کلیک کنید و سوالات خود را از ما بپرسید
لطفا فرم سوال را پر کنید

سوال شما با موفقیت ثبت شد. برای اینکه بتوانیم به شما اطلاع رسانی کنیم، موارد زیر را وارد کنید:

لطفا چند لحظه منتظر بمانید ...