بخش های اصلی

بهینه سازی موتورهای جستجوگر

آموزش SEO – تکنیک های موبایل سئو

امروزه میلیون ها کاربر با موبایل های هوشمندی که سیستم عامل اندروید، iOS یا ویندوز دارن، وارد وب میشن. از این رو، سازگار شدن وب سایت ها با این تغییر محیطی و ایجاد تغییرات مناسب در طراحی وب سایت برای جذب بازدیدکننده های بیش تر خیلی ضروریِه.

ممکنه مشاهده و استفاده از ورژن دسکتاپی سایت در دستگاه موبایل سخت باشه. ورژنی از سایت که موبایل-پسند نیست کاری می کنه که کاربرها مجبور بشن برای خواندن محتوا زوم کنن. کاربرها از چنین تجربه ای خسته میشن و احتمالاً سایت را ترک می کنن. در مقابل، ورژن های موبایل-پسند قابل خواندن و بلافاصله قابل استفاده هستن.

به روز رسانی اخیر گوگل، موبایل پسند بودن سایت را برای مؤثر بودن در موتورهای جستجوی موبایل، ضروری کرده. توجه داشته باشین که وب سایتی که موبایل-پسند نباشه، در موتورهای جستجوی معمولی هم هیچ تأثیری نداره.

در این بخش، نحوه ی کاربر-پسند کردن سایت را توضیح میدیم تا تضمین کنیم که بازدیدکننده هایی که از طریق دستگاه های موبایل از سایت دیدن می کنن، به تجربه ی بهینه ای خواهند داشت.

سئوی موبایل چیه؟

بهینه سازی موتور جستجوی موبایل، فرآیند طراحی وب سایتِه جهت مناسب کردن آن برای دیده شدن در دستگاه های موبایل با سایزهای مختلف صفحه نمایش که پهنای باند کوچکی دارن. هنگام طراحی سایت برای دستگاه های موبایل، به غیر از پیروی از تمام قوانین سئویی که قابل اعمال در وب سایت های دسکتاپی هستن، باید حواسمان به چیزهای دیگه ای هم باشه. وب سایت در صورتی موبایل-پسنده که دارای خصیصه های زیر باشه:

  • یک وب سایت موبایلی خوب، دارای نوعی طراحی واکنش گراست که روی نمایشگرهای دسکتاپی هم به اندازه ی دستگاه های موبایلی خوب عمل می کنه. چنین سایتی نه تنها قابلیت نگه داری سایت را کاهش نمی ده بلکه محتوا را برای موتورهای جستجو هم سازگارتر می کنه.
  • محتوای یک سایت موبایلی خوب، به راحتی و بدون بزرگنمایی صفحه نمایش (زوم) قابل خوانده شدنِه. فونت، رنگ و طرح بندی مناسبی داره.
  • حرکت در یک وب سایت موبایلی خوب با دستگاه هایی که صفحه نمایش های کوچکی هم دارن راحته. چنین وب سایت هایی، لینک و دکمه هایی ارائه میدن که براحتی به انگشت اجازه ی مانور دادن میدن.
  • یک وب سایت موبایلی خوب، سبکه و پهنای باند و زمان بارگذاری کمتری در شبکه های موبایلی میگیره.
  • صفحه ی اصلی وب سایت موبایلی برای بردن کاربرها به محلی که محتوایی که به دنبال آن هستن در آن قرار داره، مهم ترین نقش را بازی می کنه. بنابراین، وب سایت های موبایلیِ خوب، تضمین می کنن که مهم ترین لینک ها در صفحه ی اصلی نمایش داده بشن و به اندازه ی کافی در دید باشن.

رتبه بندی سایت شدیداً به میزان کاربر-پسند بودن آن بستگی داره. برای طراحی یک وب سایت موبایل-پسند می توانید از دستورات زیر پیروی کنین.

بهینه سازی سایت برای موبایل

اگه سایت شما در حال حاضر برای موتورهای جستجو بهینه شده، بهینه سازی آن برای دستگاه های موبایل سخت نیست. ابتدا، اجازه بدین ببینیم برای موبایل-پسند کردن باید چه کارهایی انجام بدیم. این مراحل را می توان به سه مرحله ی گسترده دسته بندی کرد –

مرحله ی 1 انتخاب پیکربندی موبایل

مرحله ی 2 – مطلع کردن موتورهای جستجو

مرحله ی 3 – اجتناب از اشتباه های رایج

انتخاب پیکربندی موبایل

سه نوع پیکربندی متفاوت برای موبایل ها وجود داره که می توانید هر یک از آن ها را انتخاب کنین –

مرحله ی 1 – طراحی وب واکنش گرا

مرحله ی 2 – خدمت دهی پویا

مرحله ی 3 – URLهای جدا

هر یک از این پیکربندی ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارن. گوگل، طراحی واکنش گرا را توصیه می کنه، ولی از هر سه پیکربندی پشتیبانی می کنه. جدول زیر نحوه ی تأثیر پیکربندی موبایل در URL و کد HTML را نشان میده –

پیکربندی موبایل

URL

HTML

طراحی وب واکنش گرا

یکی هستن

یکی هستن

خدمت دهی پویا

یکی هستن

ها با هم فرق می کننHTML

های جداURL

ها با هم فرق می کنن URL

ها با هم فرق می کننHTML

طراحی وب واکنش گرا

گوگل طراحی وب واکنش گرا را توصیه می کنه که راحت ترین روش پیکربندی موبایلِه و پیاده سازیش خیلی راحتِه. از کد HTML مشابهی در یک URL یکسان استفاده می کنه، با این حال، نمایش را بر اساس سایز صفحه نمایش دستگاه های موبایل تنظیم می کنه.

responsive web design

خدمت دهی پویا

خدمت دهی پویا نوعی پیکربندی موبایلِه که URL سایت در آن بدون تغییر باقی می ماند ولی محتوایِ HTML آن هنگام دسترسی به سایت با دستگاه های موبایل تغییر می کنه.

dynamic serving

وقتی محتوا بصورت پویا از سرور ارائه میشه، باید به گوگل اطلاع بدین که محتوایی که crawling میشه، در دستگاه های موبایل متفاوت خواهد بود. اشکال عمده ی این روش اینه که نباید قبل از ارائه ی محتوا به کاربر، روی محتوا در سمت سرور پردازش اضافه ای انجام بشه. این روش بار های غیر ضروری را روی سرور قرار داده و باعث کند شدن آن میشه.

URLهای جدا

وقتی دو URL جدا دارین – یکی برای کاربرهای موبایل و یکی دیگه برای کاربرهای دسکتاپ- باید حتما بصراحتاً به گوگل اعلام کنین که کی کدام ورژن را نمایش بده. گوگل، URLهای جداگانه را توصیه نمی کنه چون می تواند بصورت خودکار تشخیص بده که صفحه های موبایل با صفحه های دسکتاپ فرق می کنن.

different urls

وقتی سایت بزرگ باشه این روش جواب نمیده چون نگه داری دو ورژن از یک وب سایت به انرژی و هزینه ی دو برابر نیاز داره. همچنین وقتی دو ورژن داشته باشین نمی توانید بین محتواهای آن ها فرق بذارین و محتواها باید یکسان باشن.

از دید سئو، هر URL بصورت جداگانه عمل می کنه. رتبه بندی ورژن دسکتاپ به رتبه بندی ورژن موبایلی اضافه نمی شه و همیشه بعنوان دو وب سایت جدا در نظر گرفته میشن. اگه میخواین از فواید سئو بهره مند بشین، نگه داری URLهای جدا برای ورژن های موبایلی و دسکتاپ را توصیه نمی کنیم.

مطلع کردن موتورهای جستجو

اطمینان حاصل کنین که گوگل و دیگر موتورهای جستجو پیکربندی موبایل شما را درک کرده باشن. مهمتر از هم این که گوگل باید صفحه ی شما را درک کنه تا بتواند بدرستی وب سایت را رتبه بندی کنه. نحوه ی مطلع کردن گوگل بستگی به نوع پیکربندی موبایلی که انتخاب کردین – طراحی وب واکنش گرا، خدمت دهی پویا یا URLهای جداگانه – داره.

اگه طراحی واکنش گرا را انتخاب کرده باشین، الگوریتم های گوگل می توانند آن را بصورت خودکار و بدون این که شما گوگل را مطلع کنین، درک کنن. هنگام استفاده از این نوع پیکربندی فقط اطمینان حاصل کنین که متاتگ زیر را در header صفحه ی اصلی گذاشته باشین –

<meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">

viewport نحوه ی نمایش صفحه ی وب در دستگاه را مشخص می کنه. سایز صفحه ای که از طراحی واکنش گرا استفاده می کنه بر اساس سایز صفحه نمایش دستگاه ها تغییر می کنه. viewport را اعلان کنین تا صفحه ی وب بدرستی در دستگاه ها نمایش داده بشه.

اگه روش خدمت دهی پویا را انتخاب کردین، اطمینان حاصل کنین که با سرآیندِ Vary HTTP ، به گوگل اجازه ی تشخیص پیکربندی سایت را دادین.

Vary: User-Agent

سرآیندِ Vary برای این که به موتور جستجو بفهمانه که در دستگاه های دسکتاپی و موبایل محتواهای مختلفی ارائه میشه، خیلی مهمه. وقتی محتوا با سیستم های حافظه ی نهانی مثل شبکه ی دریافت محتوا (Content Delivery Network) ارائه میشه این سرآیند خیلی اهمیت داره و این سیستم ها هنگام ارائه ی محتوا روی دستگاه های مختلف از این سرآیند استفاده می کنن.

اگه روشِ URLهای جدا را انتخاب کردین، بعنوان مثال، example.com و m.example.com، می توانید بصورت زیر با اضافه کردن یک تگِ ویژه ی link rel = alternate به ورژن دسکتاپی و بالعکس، گوگل را مطلع کنین.

Desktop page should have following in its header:
<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)"
href="http://m.example.com" >
Mobile page should have following in its header:
<link rel="canonical" href="http://www.example.com" >

اجتناب از اشتباه های رایج

به منظور بهینه سازی سایت برای دستگاه های موبایل، اطمینان حاصل کنین که مرتکب اشتباه های زیر نمیشین:

  • صفحه های موبایل کند – شبکه های موبایل کندتر از شبکه های سیمی اینترنت هستن، بنابراین توجه به سرعت صفحه های موبایل خیلی مهمه. این مورد یکی از فاکتورهای رتبه بندی حیاتی گوگلِه. برای این که بفمین که سرعت صفحه ی موبایل چقدره از ابزار موبایل سئو استفاده کنین. گوگل تعدادی ابزار خوب ارائه داده که می توانید از آن ها استفاده کنین. از این لینک استفاده کنین: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/
  • CSS و جاوا اسکریپت را بلاک نکنین – گوگل، برای وب سایت های موبایل-پسند، استفاده از CSS و جاوا اسکریپت درون خطی را توصیه می کنه به این ترتیب همراه با محتوا قابل دانلود هستن. اگه CSS زیادی ندارین، آن را داخل یک تگ تنظیم کنین؛ ولی اگه CSS زیادی دارین از فایل های جداگانه استفاده کنین، سپس فایل ها را در پایین صفحه include کنین که باعث بلاک شدن دانلود باقی محتوا نشه. برای جاوا اسکریپت هم چنین قانونی صدق می کنه، یعنی یا می توانید جاوا اسکریپت را داخل صفحه قرار بدین یا در پایین صفحه include کنین. اگه می توانید از include کردن فایل در بالای صفحه اجتناب کنین، هنگام include کردن از خصیصه ی async استفاده کنین.
<script async type="text/javascript" src="jquery.js"></script>
  • هدایت کننده های موبایل – از آن جایی که شبکه های موبایل معمولا کند هستن، بسیاری از هدایت کننده ها ممکنه به سرعت صفحه آسیب برسانن. اگه چند URL دارین، اطمینان حاصل کنین که تمام لینک ها به صفحه های مرتبط اشاره می کنن. اگه چند URL دارین و متوجه شدین که کاربر، در دستگاه موبایل صفحه را بصورت دسکتاپی مشاهده کرده، درحالی که یک صحفه ی موبایل معادل برای آن در یک URL دیگه دارین، بجای نمایش خطایِ 404، کاربر را به آن URL هدایت کنین.
  • عکس های سنگین – عکس های سنگین زمان بارگذاری را افزایش میدن، با این حال نمی توان آن ها را حذف کرد چون کارآمد و تأثیرگذار هستن. بنابراین باید میان متن و عکس های سنگین، تعادل خوبی برقرار کنین. برای بهینه سازی عکس ها از یک ابزار خوب استفاده کنین و آن ها را با وضوح پایین ذخیره کنین تا از دانلودهای سنگین جلوگیری بشه.
  • اجتناب از افزونه ها و پاپ-آپ ها – افزونه هایی مثل فلش و جاوا ممکنه در دستگاه موبایل کاربر وجود نداشته نباشن. همیشه بررسی کنین که هیچ محتوای غیر قابل اجرایی در صفحه ی موبایلی وجود نداشته باشه. از استفاده از پاپ-آپ ها در صفحه های موبایل اجتناب کنین چون بستن پاپ-آپ ها در صفحه های موبایلی سخته.

همیشه هنگام ایجاد صفحه های موبایل، این نکته را در نظر داشته باشین که کاربر فضای محدودی برای کار داره. بنابراین باید تا جای ممکن عنوان، URLها و meta-descriptionها را بطور خلاصه بیان کنین (البته بدون به خطر انداختن اصل و کیفیت اطلاعات)

ابزارهای کارآمد

در ادامه لیستی از ابزارهای کارآمدی را مشاهده می کنین که به شما کمک می کنن تا بفمین وب سایت تان چقدر موبایل-پسندِه:

  • ابزارهای وب مَستِر گوگل – برای این که بفهمین هنگام طراحی وب سایت های دسکتاپی مثل طراحی وب سایت های موبایلی باید از چه چیزهایی استفاده کنین و از چه چیزهایی اجتناب کنین، از ابزارها و تکنیک های موجودِ گوگل استفاده کنین.
  • شبیه ساز موبایل – این امکان را به شما میده تا ببینین سایت در انواع محتلف دستگاه های موبایل، چطور دیده میشه.
  • Moz Local – از این ابزار برای این که مطمئن بشین سئوی محلی تان تنظیم شده، استفاده کنین.
  • ابزار تست طراحی وب واکنش گرا – برای این که ببینین طراحی واکنش گرای سایت تان در انواع مختلف دستگاه های موبایل با سایزهای صفحه نمایش مختلف، چطور دیده میشه از این ابزار استفاده کنین.
  • Screaming Frog – ابزاری کارآمده که این امکان را به شما میده تا سایت را تجزیه و تحلیل کرده و تمام مسیرها را دابل چِک کنین.
  • User Agent Switcher – یک add-on (افزودنی) فایرفاکسِه که می توانید از آن استفاده کنین تا ببینین وقتی کاربرها با دستگاه های مختلف، وب سایت را میبینین، وب سایت چطور دیده میشه.
در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

بهینه سازی موتورهای جستجوگر

Learn SEO

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

تبلیغات

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد