بخش های اصلی

راهنمای توسعه وب

نام های دامنه (Domain Names)

نام دامنه قسمتی از آدرس اینترنتی شماست که بعد از “www” میاد. برای مثال، در Softskill.com، نام دامنه، softskill.com است.

نام دامنه، آدرس کاریِ شماست پس در انتخاب آن مراقب باشین. نام دامنه باید به راحتی به حافظه سپرده بشه و به راحتی هم تایپ بشه.

چطور نام دامنه را ایجاد کنیم؟

زمانی که برای طراحی سایتِ آنلاین برنامه ریزی می کنین، یکی از مهم ترین مراحل، خرید نام دامنه است. همیشه لازم نیست که نامی که برای نام دامنه به دنبال آن هستین موجود باشه، اگه نام دامنه مورد نظرتان از قبل گرفته شده باشه، می توانید یک نام خوب دیگه انتخاب کنین.

وقتی یک نام دامنه را میخرین، آن نام ثبت میشه و وقتی نام های دامنه ثبت می شن به همراه اطلاعاتی راجع به سایت تان – شامل آدرس IP اینترنتیِ تان که در سرورِ DNS ذخیره شده و اطلاعات تماس تان و ... - به قسمت عظیمِ ثبت نام های دامنه اضافه میشن.

می توانید نام دامنه را از هر ثبت کننده ی دامنه ای مثل GoDaddy بخرین.

انواع پسوند های دامنه

انواع زیادی پسوند دامنه وجود داره که می توانید آن ها را برای نام دامنه تان انتخاب کنین. انتخاب این نام بستگی به ماهیت کارتان داره.

مثلاً اگه میخواین یک نام دامنه برای اهداف تحصیلی ثبت کنین، می توانید پسوندِ .edu را انتخاب کنین.
در ادامه مرجعی از کاربرد صحیحِ برخی از پسوندها آورده شده. با این حال هیچ قانون سخت و صریحی برای استفاده از این پسوندها وجود نداره. رایج ترین پسوند .com است.

  • .com – مخففِ compony/commerical (شرکتی/تجارتی) است، ولی برای تمام وب سایت ها قابل استفاده ست.
  • .net – مخففِ network (شبکه) است و معمولاً برای سایت های مرتبط با شبکه استفاده میشه.
  • .org – مخفف organization (سازمان) است و برای سازمان های غیر انتفاعی استفاده میشه.
  • .us , .in – بر اساس نام کشورتان هستن بنابراین می توانید از پسوند خاص کشور خودتان استفاده کنین.
  • .biz – پسوندی جدیدتر در اینترنتِه و نشان میده که سایت کاملاً کاری و تجاریِه.
  • .info – مخففِ information (اطلاعات) است. این پسوند نام دامنه، خیلی کارآمده و بعنوان عضوی تازه وارد خیلی خوب عمل می کنه.
  • .tv – مخففِ Television (تلویزیون) است و بیش تر برای سایتِ کانال های تلویزیونی مناسبه.

پسوند دامنه های جدیدتر مثل .biz، .info، .us و ... گستره ی نام های بیش تری برای انتخاب دارن در حالی که پسوند دامنه های محبوب اکثراً از قبل گرفته شدن و بیش تر آن ها با قیمت هایی ناچیز خریداری میشن.

انتخاب نام دامنه

نام دامنه، آدرسِ کاری تان خواهد بود. از این رو مهمه که نام دامنه را با دقت زیادی انتخاب کنین.

بیشتر مردم فکر می کنن که داشتن کلمه های کلیدی در نام دامنه مهمِه. کلمه های کلیدی در نام دامنه معمولاً مهم هستن ولی درصورتی قابل استفاده هستن که نام دامنه کوتاه، قابل سپردن به حافظه و بدون خط فاصله باشن.

استفاده از کلمه های کلیدی در نام دامنه، مزیت رقابتی قوی و خوبی میان دیگر رقیبان به شما میده. داشتن کلمات کلیدی در نام دامنه، تعداد کلیک های سایت تان را از طریق بالا بردن رتبه (rate) سایت تان در لیست موتورهای جستجو بالا میبره همچنین استفاده از این کلمات کلیدی، تبلیغات خوبی برای سایت تان خواهد بود و استفاده از کلمات کلیدی تان را در لینک های ورودیِ توصیفیِ قدرتمند آسان تر می کنه.

از خریدن نام های دامنه ی طولانی و گیج کننده خودداری کنین. ممکنه مردم، کلمات نام دامنه شان را با خط تیره از هم جدا کنن. در گذشته، نام دامنه خودش به تنهایی فاکتور رتبه بندیِ مهمی بود ولی امروزه بخاطر موتورهای جستجوی پیشرفته، دیگر این بعنوان فاکتور حساب نمیشه.

سعی کنین نام دامنه تان بین دو تا سه کلمه باشه – به این صورت قابل سپردن به حافظه میشه. برخی از وب سایت هایی که به راحتی به حافظه سپرده میشن، با ایجاد کلمات اختصاصی شان، کار جالبی در زمینه ی برندینگ انجام دادن، مثل eBay، Yahoo!، Expedia، Slashdot، Fark، Wikipedia، Google و ...

باید نام دامنه تان طوری باشه که وقتی آن را پشت تلفن به کسی می گین، آن شخص بتواند آن را هجی کنه و بفهمه که شما چه چیزی می فروشین. اگه بتوانید چنین نامی انتخاب کنین و در آن از کلمات کلیدی هم استفاده کنین، عالیه ولی اگه نمی توانید، بیخیالِ کلمات کلیدی بشین.

زیردامنه (Sub-Domain) چیه

می توانید دامنه تان را بر اساس نیازتان، به تعدادی زیردامنه تقسیم کنین. اگه چند کسب و کار را از طریق یک دامنه انجام میدین، این کار به شما کمک خواهد کرد تا برای هر کسب و کار یک زیردامنه داشته باشین. در ادامه نمونه هایی از زیردامنه ها آورده شده –

حتماً google.com را که یک دامین اصلیِه، دیدین، با این حال گوگل، زیردامنه هایی بر اساس نوع کسب و کارش داره. برخی از آن ها به شرح زیرند –

  • adwords.google.com – این زیردامنه برای Google Adwords استفاده شده.
  • group.google.com – این زیردامنه برای گروه های گوگل استفاده شده.
  • images.gogle.com – این زیردامنه برای Google Images استفاده شده.

با این روش می توانید قسمت های مختلف کسب و کارتان را به روشی مستقل ارائه بدین. ایجاد دامنه کار بزرگی نیست. اگه در حال حاضر یک دامنه را ثبت کرده این، ثبت کننده تان روشی برای ایجاد زیردامنه به شما ارائه میده. برای اطلاعات بیش تر می توانید با ثبت کننده تان صحبت کنین.

در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

راهنمای توسعه وب

Web Developer's Guide

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

تبلیغات

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد