تخفیفهای 50 درصدی، فریب یا واقعیت؟

بخش: بازاریابی دیجیتالی 235 بار مشاهده شده یکشنبه ۸ مرداد ۹۶ 3 نظر ارسال شده
تخفیفهای 50 درصدی، فریب یا واقعیت؟

چند روز قبل ایمیلی دریافت کردم با عنوان تخفیف 90 درصدی شرکت در سمینار فلان، در توضیحاتی که با آب و تاب فراوان نوشته شده بود این تخفیف مختص مشتریانی بود که طی 4 سال قبل محصولی از وب سایتشون خریداری کرده بودند.

هفته قبل هم که دی جی کالا جشنواره تابستانه برگزار کرد و تخفیف های پنجاه درصدی برای کالاهایی نظیر پلی استیشن 4 در نظر گرفته شده بود، اکثر کسانی که می شناختم و یا تو شبکه های اجتماعی اظهار می کردن موفق به خرید نشده بودند و این کالا و کالاهای مشابه همون دقیقه یا دقایق اول (در حد رفرش کردن صفحه) تموم شده بود! و اکثرا ناراضی و البته اگر جانب انصاف رو رعایت کنم اقلیتی خوشحال و مسرور هم در این بین وجود داشتند.

 

این نکته برای هر انسان عاقلی قابل درک هست که فروشنده هیچ وقت راضی به ضرر نخواهد بود و قطعا پشت این تخفیف ها سودی عاید فروشگاه میشه اما لزوما این سود ممکنه مالی نباشه و یا برای جلوگیری از یک ضرر احتمالی باشه و حتی گاها مشاهده شده در بعضی از فروشگاهها قبل از اعمال تخفیف ویژه،  تغییر قیمت زیادی روی نمودارهای روند تغییرات قیمت کالای مورد نظر طی چند ماهه اخیر مشاهده شده و درنهایت خرید با تخفیف هیچ فرقی بین خرید بدون تخفیف اون کالا برای مشتری نداره (حتما موقع خرید  نموادر تغییر قیمت کالا رو با دقت مشاهده کنید) دقیقا شبیه به چیزی که به وفور تو تخفیف های مغازه ها طی سالهای اخیر باهاش مواجه بودیم و کم کم به اشتباه داره تو فروشگاههای اینترنتی هم رواج پیدا می کنه. اینها خلاصه مطالبی بود که چند روز اخیر شاهد بودم از این رو تصمیم گرفتم به بررسی این تخفیف ها از دید و تجربه کاری خودم بپردازم.

 

1- تخفیف بالا و زیر قیمت تموم شده کالا و در عین حال واقعی:

تخفیفی که اخیرا تو دی جی کالا شاهدش بودیم برای PS 4، این نوع تخفیف برای طیف گسترده ای از مشتریان احتمالی از چند روز قبل ارسال میشه و در ساعاتی خاص باعث افزایش ترافیک و در نهایت باعث بهبود رتبه سایت میشه، این نوع تخفیف رو میشه با قرعه کشی هایی که فقط چند نفر انگشت شمار شانس برنده شدن دارن مقایسه کرد.


2- تخفیفهای پنجاه درصدی برای مدل های قدیمی از یک جنس و یا محصولاتی که وقت زیادی به تاریخ انقضاشون نمونده:

عادلانه ترین و به صرفه ترین تخفیف ها هم برای فروشنده و هم برای مشتری محسوب میشن، فروشنده طی ماههای آینده با انباری از کالاهای تاریخ مصرف گذشته مواجه نمیشه و مشتری هم با قیمت کاملا خوبی به خواسته اش میرسه. از این دست تخفیفها میشه اکسسوری های با مدل های قدیمی و گاها با کمی ایراد جزئی در بامیلو و  باطری های شش مانده مونده به تاریخ انقضا در دی جی کالا اشاره کرد.

 

3- تخفیف از روی لجبازی و بدست آوردن درصد زیادی از مشتری های رقیب:

این نوع تخفیف ها هم از نوع تخفیف هایی هست که به نفع مشتری بوده و فروشنده با امید به دست آوردن مشتری های دائمی و مستمر و جبران در فروشهای بعدی دست به این نوع تخفیف ها میزنه این روش هم از روش های معقول برنامه ریزی بلند مدت برای بدست اوردن مشتری دائمی و نتیجه بخش به حساب میاد.

 

4- تخفیف های نجومی برای شرکت در سمینارها:

به شخصه این نوع تخفیف ها را نا عادلانه میدونم، قیمت گذاری نا آگاهانه و با فرضیات اشتباه تو خیلی از سمینارها در روزهای آخر باعث پیش بینی خالی موندن تعداد زیادی از صندلی های سمینار میشه که با تخفیف های بالا نسبت به پر کردنشون اقدام می کنند. اگر دنبال ایجاد روابط شغلی هستید جهت استفاده از این نوع تخفیف ها درصدی به دل خودتون شک راه ندهید. اما از اونجایی که تفاوت چشمگیری بین مبلغ پرداخت شده توسط نفرات شرکت کننده هست، یک سیاست قیمت گذاری کاملا نا عادلانه به حساب میاد.

 

5- تخفیف های نجومی برای کالاهای مجازی:

از آنجایی که تولید کالاهای مجازی فقط یکبار برای تولید کننده هزینه بردار هستند چندین حالت رو برای این نوع محصولات میشه متصور شد:

 

5-1 - فروشنده کالا با یک قیمت گذاری کاملا آگاهانه و منصفانه قیمت مناسبی روی محصول تولیدی گذاشته تفکری که پشت این نوع قیمت گذاری هست: " مشتری بیشتر با سود کمتر در نهایت به سود بزرگ منجر خواهد شد."  کالاهای مجازی که تو مناسبتهای مختلف تخفیفی تا بیست در صد روشون میخوره میشه این اطمینان رو داشت که قیمت گذاری اولیه منصفانه ای پشتش بوده. تخفیف های بالاتر از این میزان رو میشه از قیمت گذاری اولیه اشتباه و ناعادلانه به حساب آورد که بعدا صاحبش رو مجبور کرده طی بهانه های مختلف تخفیف های زیادی رو برای محصولش در نظر بگیره تا بتونه به پیش بینی فروش اولیه اش دست پیدا کنه، اگر شما هم از این مدل کسب و کارها هستید فراموش نکنید با اعمال این نوع سیاست قیمت گذاری و تخفیفها مشتری های قبلی رو هم به مرور زمان از دست خواهید داد.

 

5-2- کالاهای مجازی که نیاز به تمدید دارند مانند هاست و دامنه، این نوع کسب و کارها معمولا برای سال اول و بدست آوردن مشتریان جدید تخفیفهای بالایی رو در نظر میگیرند. و ان شالله در سالهای آینده نسبت به جبرانش اقدام خواهند کرد.

 

اینها چکیده ای از متداولترین نوع تخفیف برای فروش کالاها هستند که این روزها به وفور در سایتها و پیج های شبکه های اجتماعی فروشگاهی شاهدشون هستیم، شما کدام نوع از این تخفیف ها رو واقعی دونسته و ترجیح میدهید ازشون استفاده کنید؟

 

 

رسول عادل
رسول عادل

توسعه دهنده وب و طراح رابط کاربری، علاقه مند به مباحث سئو و دیجیتال مارکتینگ، حذف پیچیدگی ها و ساده کردن مسائل تو هر زمینه ای از ویژگی های من محسوب میشه

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

تخفیف دی جی کالا طوری بود که فقط ناموجود بودن ps4 رو دیدم اصلا تخفیفی وجود نداشت فقط تنظیم شده بود بعد چند ثانیه تموم شدن کالا رو نشون بده چطور ممکنه تو عرض چند ثانیه تا مرحله پرداخت رفت و خرید رو تکمیل کرد نوید یکشنبه ۸ مرداد ۹۶
تخفیف دی جی کالا طوری بود که فقط ناموجود بودن ps4 رو دیدم اصلا تخفیفی وجود نداشت فقط تنظیم شده بود بعد چند ثانیه تموم شدن کالا رو نشون بده چطور ممکنه تو عرض چند ثانیه تا مرحله پرداخت رفت و خرید رو تکمیل کرد
ممنون از مطلب خوبتون تا حالا از این دید به این نوع تخفیفها نگاه نکرده بودم
جالب بود پریسا محسنی شنبه ۱۴ مرداد ۹۶
ممنون از مطلب خوبتون تا حالا از این دید به این نوع تخفیفها نگاه نکرده بودم جالب بود
رسول عادل رسول عادل

سپاس از لطفتون

بررسی جالبی بود مسعود سه شنبه ۱۷ مرداد ۹۶
بررسی جالبی بود

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

کلیک کنید و سوالات خود را از ما بپرسید
لطفا فرم سوال را پر کنید

سوال شما با موفقیت ثبت شد. برای اینکه بتوانیم به شما اطلاع رسانی کنیم، موارد زیر را وارد کنید:

لطفا چند لحظه منتظر بمانید ...