خطای 404: صفحه خطا یا error page چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم

بخش: توسعه وب 170 بار مشاهده شده شنبه ۱۱ شهریور ۹۶ 0 نظر ارسال شده
خطای 404: صفحه خطا یا error page چیست و چگونه باید از آن استفاده کنیم

شما صفحه 404 را دیده اید: بر روی یک لینک کلیک می کنید، اما به جای دریافت سایت، یک خطا ظاهر می شود که نشان دهنده این است که صفحه درخواست شده در دسترس نمی باشد. چیزی در امتداد خطوط " Not Found404 ". خطای 404 کد استاندارد HTTP است. پیام از سرور وب سرویس گیرنده آنلاین، به مرورگر وب (معمولا سرویس گیرنده) که درخواست HTTP ارسال می کند و سپس مرورگر این کد خطا را نمایش می دهد.

نکته: لینک هایی که به نقطه ای هدایت نمی شوند به عنوان "لینک های مرده(dead links) " یا "لینک های خراب(broken links)" شناخته می شوند. کد وضعیت 404 HTTP اغلب به عنوان " error 404 "، "HTTP 404" یا " code 404 " نامیده می شود.

ما تمام اطلاعات مربوط به پیام های خطا را جمع نموده ایم و به شما نحوه ایجاد صفحه 404 خودتان را نشان می دهیم.

 

' خطای 404' چگونه به وجود می آیند؟

ماژول معمولی برای پیام خطای 404 زمانی است که محتوای وب سایت حذف شده یا به یک URL دیگر منتقل شده است. دلایل دیگر موجود برای ظاهر شدن پیام خطا شامل موارد زیر می باشد:

  • URL یا محتویات (content) آن (مانند فایل ها یا تصاویر) یا deleted یا moved (بدون تنظیم کردن به ترتیب لینک های داخلی)می باشد.
  • URL اشتباه نوشته شده است (در طول فرآیند ایجاد یا طراحی مجدد) به اشتباه پیوند داده شده یا به اشتباه در مرورگر تایپ شده است.
  • سرور مسئول وب سایت در حال اجرا نمی باشد و اتصال قطع شده است.
  • نام دامنه درخواست شده توسط سیستم نام دامنه (DNS) به IP تبدیل نمی شود.
  • نام دامنه وارد شده وجود ندارد.

لینک های مرده اغلب برای مدت زمان طولانی باقی می مانند چون اپراتورها هیچ نظری ندارند که محتوای مرتبط شده حذف شده یا منتقل گردیده است. بسیاری از وبسایت ها هنوز در صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERPs) ظاهر می شوند، هرچند که دیگر در دسترس نمی باشند (یا حداقل در نشانی اینترنتی مشخص شده اند). دیگر وب سایت های مرتبط مانند وبلاگ ها، پورتال های خبری، و غیره اغلب اطلاع ندارند که سایت حذف شده است و یا در حال حاضر می تواند تحت یک URL جدید یافت شوند. بسیاری از اپراتورهای وب سایت لینک های خارجی خود را به طور منظم بررسی نمی کنند و بنابراین یک لینک عملیاتی می تواند به راحتی تبدیل به یک لینک مرده شود.

 

نحوه رفع خطا '404 Not Found '

خطای 404 به ندرت دلیلی برای جشن گرفتن است. در پایان روز، بازدیدکنندگان وب سایت محتوایی را که به دنبالش هستند را پیدا نمی کنند. با این حال ظاهر یک صفحه 404 لزوما به این معنی نیست که اطلاعات مورد نظر در دسترس نباشد. در بسیاری از موارد، راه حل خطای اصلی به آسانی پیدا می شود و بازدید کننده می تواند به سرعت به صفحه وبی که به دنبالش است هدایت شود. پس دقیقا چطوری می توانید به خطای 404 دستیابید؟ توصیه ما امتحان راه حل های بالقوه (به ترتیب لیست آنها)می باشد:

  • صفحه را مجددا بارگیری (load) کنید: ممکن است خطای 404 به دلیل ساده بودن صفحه به درستی ظاهر شود. این امر به راحتی با کلیک بر روی دکمه "Refresh" در مرورگر خود و یا با فشار دادن دکمه F5 قابل کنترل است.
  • URL را بررسی کنید: صرف نظر از اینکه آدرس URL را به صورت دستی وارد کرده اید یا از طریق یک لینک هدایت شده است، ممکن است اشتباهی ایجاد شده باشد. به همین دلیل باید مسیر مشخص شده وب سایت را بررسی نمایید. این کار می تواند توسط شما یا فردی که به لینک پیوست داده اید اتفاق بیافتد که موردی را اشتباه گرفته باشد. به استثنای اشتباهات املایی، می تواند به دلیل اسلش اشتباه در نظر گرفت که از پیش رانده شده اند یا در مکان اشتباهی جایگزین شده باشد. اما در نظر داشته باشید که این تنها با URL های پاک "clean" می تواند مورد بررسی قرار گیرد، زیرا آنها به جای اختصارات نامفهوم، حروف، اعداد و نمادها حاوی کلمات غیر قابل خواندن می باشند.
  • بازگشت به سطح دایرکتوری: برای مثال، اگر یک URL از ساختار زیر example.com/Directory1/Directory2/Directory3 یک صفحه خطای 404 را ایجاد می کند، می توانید به سطح دایرکتوری قبلی بازگردید (در این مثال: example.com/Directory1/Directory2) برای بررسی اینکه آیا صفحه دلخواه در آن لینک شده می باشد. تمام مواردی که باید انجام دهید این است که آخرین دایرکتوری را در URL پاک کنید. لینک صفحه مورد نظر شما باید بر روی صفحه قبلی قابل مشاهده باشد. اگر آن را در آن صفحه پیدا نکنید، می توانید به صفحه قبلی بروید و لینک صحیح را در آنجا دنبال نمایید. اگر این اتفاق افتاد و روش موفقیت آمیز بود و در نهایت به صفحه اصلی بازگشتید، می توانید به ترفند بعدی بروید.
  • از تابع جستجوی وب سایت استفاده کنید: بسیاری از وبسایت ها یک تابع جستجو را به عنوان بخشی از صفحه اصلی خود ارائه می دهند که با وارد کردن یک یا چند کلمه کلیدی، می تواند به شما در پیدا کردن صفحه خاصی که دنبال آن هستید کمک نماید.
  • از موتور جستجو استفاده کنید: شما همچنین می توانید از وب سایت انتخابی خود برای پیدا کردن یک وب سایت استفاده نمایید. تا زمانی که سایت مورد نظر وجود دارد، باید بتوانید آن را با وارد کردن دامنه وب سایت و یا رونویسی یک کلمه کلیدی از موضوع پیدا کنید.
  • کش و کوکی های مرورگر را حذف کنید: اگر می توانید از یک دستگاه دیگر به وب سایت دسترسی داشته باشید و خطا HTTP 404 تنها بر روی یک کامپیوتر مشخص ظاهر می شود، پس ممکن است مشکل در مرورگر شما باشد. بنابراین، باید کش مرورگر و همچنین تمام کوکی ها را برای این سایت حذف کنید و در نهایت می توانید به صفحه دسترسی پیدا کنید.
  • با وب سایت تماس بگیرید: اگر هیچ یک از نکات فوق موفق آمیز نبود، تنها گزینه باقیمانده در ارتباط با شخص / مسئول وب سایت می باشد. اطلاعات تماس معمولا می تواند در صفحه اصلی وب سایت یا در صفحه خاص «تماس با ما» پیدا شود. اپراتورهای وب سایت باید بتوانند اطلاعاتی را درباره اینکه آیا صفحه مورد نظر شما وجود دارد ارائه نمایند. این امر ممکن است در زمانی باشد که صفحه مورد نظر به یک نشانی اینترنتی جدید منتقل شده باشد و در این سناریو، به اپراتورهای وب سایت خدمت بزرگی می کنید و آنها می توانند مشکل خطای 404 را با معرفی یک دامنه هدایت کنند که به طور خودکار کاربران را از صفحه وب قدیمی به سمت صفحه کنونی هدایت می کند.

 

خطاهای HTTP 404 می توانند به رتبه بندی و شهرت وب سایت آسیب برساند

موتورهای جستجو مانند گوگل و بینگ (Bing)، اگر تعداد خطا404 را داشته باشند، در سایت ها قرار می گیرند. هنگامی که خزنده ها ثابت کنند که بسیاری از درخواست ها با کدهای 404 مواجه می شوند، فرض بر این است که سایت خیلی خوب حفظ نمی شود. لینک های مرده بر رتبه بندی سایت تأثیر می گذارند و گوگل می تواند جایگاه آن را در SERPs کاهش دهد یا حتی اگر صفحه خطا 404 بیش از حد رخ دهد ایندکس کردن را متوقف می کند و این امر موجب کاهش چشمگیر تعداد بازدیدکنندگان وب سایت شود.

اگر سایت پر از لینک های خراب باشد و یا صفحه فرود (صفحه ای که از نتایج موتور جستجو در دسترس است) از بین رفته است، بازدید کننده اعتمادش را به سایت از دست می دهد. اگر سایت به طور مرتب این مشکل را تجربه کند، بسیاری از کاربران جستجوی را ادامه نمی دهند، زیرا حتی مطمئن نیستند که محتوای مورد نظر هنوز در دسترس باشد.

 

شناسایی خطای 404 در وب سایت شما

جلوگیری از وقوع صفحات HTTP 404 برای اپراتورهای وب سایت مهم است. این در مورد صفحات خطای داخلی 404 در وب سایت و همچنین صفحات خطای 404 خارجی در سایت های دیگر نیز صادق است. ابزارهای متعددی برای دسترسی به این لینک های شکسته وجود دارد. در زیر سه مورد از بهترین و شناخته شده ترین آن ها قرار دارند:

  • Google Search Console (قبلا به عنوان Google Webmaster Tools شناخته شده است): اگر از پیش یک حساب Google دارید و وب سایت خود را در آنجا ثبت نموده اید، باید از گزینه Google Search Console (کنسول جستجوی گوگل) استفاده کنید. هر گونه خطای 404 که توسط خزنده Google یافت می شود در ابزار وب نمایش داده می شود. توابع اضافی (Additional) شما را قادر به یافتن اشتباه در فایل های robots.txt می کند و از آمار خزیدن برای فهمیدن دفعات خزنده شدن سایت شما توسط خزنده های Google استفاده می کند.
  • Dead Link Checker: یکی از ساده ترین و سریع ترین ابزار برای پیدا کردن صفحات 404 داخلی و خارجی لینک Dead Link Checker است. با استفاده از این برنامه وب، به سادگی نشانی اینترنتی سایت مورد نظر خود را وارد کرده و سپس چک کردن را شروع کنید. در اینجا شما می توانید یک صفحه وب یا یک سایت کامل را انتخاب و سپس چک کنید. این برنامه تمام صفحات خطای ردیابی با کدهای وضعیت و URL را لیست می کند.
  • W3C Link Checker: این ابزار آنلاین کنسرسیوم جهانی وب (W3C) به ویژه هنگامی که برای تست صفحات وب سایت شخصی مورد استفاده قرار می گیرد، بسیار دقیق است، بنابراین این روند برای بررسی لینک ها از طریق وب سایت های دیگر کمی زمان می برد. W3C Link Checker درست مثل Dead Link Checker عمل می کند: شما URL را وارد می کرده و بقیه کارها را به ابزار بسپارید. همچنین امکان افزودن جزئیات بیشتر نیز وجود دارد.

نکته: در سال 2008، مطالعه انجام شده توسط telecommunications arm of the Royal Mail (بازوی ارتباطات سلطنتی ایمیل) متوجه شد که "404" تبدیل به عبارات عامیانه برای "clueless" در انگلستان شده است.

 

ایجاد صفحه خطای 404

برخی از سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، جوملا و دروپال به طور خودکار یک صفحه خطای 404 را در زمانی که یک URL وب سایت پیدا نمی شود ایجاد می کنند. صفحه HTTP 404 تنها یک پیام خطای استاندارد ساده است، اما اکثر آنها می توانند با استفاده از برنامه های خاص CMS شخصی سازی شوند.

اگر CMS شما گزینه ایجاد یا تغییر صفحه 404 خود را ندهد یا اگر وب سایت شما تنها براساس HTML، PHP و غیره باشد،این امر کمی پیچیده تر می شود. شما می توانید یک صفحه خطا به شرح زیر ایجاد کنید:

  • یک صفحه خطا ('404.html' یا '404.php') را در root directory (دایرکتوری ریشه) ایجاد کنید (اگر از پیش موجود نباشد).
  • فایل htaccess را در root directory باز کنید (یا در صورت نیاز آن را ایجاد نمایید) ، "ErrorDocument 404 / 404.html" را وارد کرده و تغییر را ذخیره کنید. صفحه خطا با این کد تولید می شود.
  • برای بررسی کار کردن آن، سعی کنید به یک صفحه وب دسترسی نداشته باشید و امیدوارم پیام خطای 404 در مرورگر ظاهر شود.

 

چرا باید صفحه خطای 404 خود را شخصی سازی کنید؟

داشتن یک صفحه خطای استاندارد 404 بهتر از نداشتن آن است، اگر چه یک صفحه سفارشی به چند دلیل ترجیح داده می شود. از یک سو می توانید مطمئن باشید که بازدیدکنندگان یک کد وضعیت دقیق HTTP را دریافت می کنند: به عنوان مثال، اگر محتوای درخواست شده دیگر در سایت موجود نباشد، باید با پیام " 410 Gone" منتقل شود. بازدید کننده سپس می داند که این محتوا برای همیشه حذف شده است.

از سوی دیگر، شما می توانید یک صفحه خطا طراحی شده با پیوندهای مرتبط (به عنوان مثال پیوندهایی به صفحه اصلی یا زیر صفحات خود داشته باشید که در آن محتوا با آنچه که در ابتدا درخواست شده است، همپوشانی دارد) ارائه می شود. شما حتی می توانید یک تابع جستجو برای وب سایت خود اضافه کنید. با در نظر گرفتن این اقدامات اضافی و ارائه انگیزه ها، ممکن است بتوانید پس از مشاهده کد 404 مانع از خروج بازدیدکنندگان از سایت خود شوید.

با یک پیام 404 خلاق شما ممکن است بازدیدکنندگان سخاوتمند را پیدا کنید. به طور طبیعی آنها در پیدا کردن محتوای وعده داده شده ناامید خواهند شد، اما صفحه 404 اصلی یا خنده دار می تواند آن را جبران نماید. اگر این کار را به درستی انجام دهید، صفحات خطا دارای پتانسیل می باشند.

اطمینان حاصل کنید که طراحی پیغام خطا مطابق با استایل وب سایت شما بوده و پایه و اساس صفحه خطای 404 خوب باشد. اگر اجازه دهید تا بازدیدکنندگان آن را در یک روش خنده دار و نجیبانه متوجه شوند که محتوای شما در دسترس نیست، امیدوارم از آنها لبخند دریافت کنید و آنها را ناراحت ننمایید. 

گروه تحقیقات سافت اسکیل
گروه تحقیقات سافت اسکیل

گروه تحقیقات سافت اسکیل به منظور افزایش سطح دانش جامعه، سعی در ترجمه، تالیف و تولید محتوای با کیفیت در زمینه های مختلف نرم افزاری دارد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

کلیک کنید و سوالات خود را از ما بپرسید
لطفا فرم سوال را پر کنید

سوال شما با موفقیت ثبت شد. برای اینکه بتوانیم به شما اطلاع رسانی کنیم، موارد زیر را وارد کنید:

لطفا چند لحظه منتظر بمانید ...