بخش های اصلی

بهینه سازی نرخ تبدیل

بهینه سازی نرخ تبدیل– طرح ها

وقتی برای ارتقای تبدیلات، بهینه سازی می کنین، معمولاً دو تکنیک زیر بکار میرن.

  • تاکتیک های CRO
  • طرح های CRO

وقتی تاکتیک های CRO را پیاده سازی می کنین، لیستی از راه حل های سریع دارین، مثل، رنگ دکمه ی CTA (فراخوان عملیات) و پیشنهاد. به راهنمایی ها و ترفندها اطمینان می کنین و منتظر نتیجه میشین. زمانی که فلاک ها را اعمال می کنین، درواقع در حال پیاده سازی این تاکتیک ها هستین. رفتار مشتری هم در این تاکتیک در نظر گرفته میشه. هنوز هیچ نقشه ی عملیاتی ندارین.فقط باید براساس حدسیات و شهود پیش برین.

تضاد،

هنگام ایجاد نقشه ی CRO، مشاهدات و اعداد را تجزیه و تحلیل می کنین. سپس بر اساس نتایج بدست آمده، فرضیه ای می سازین. نقشه ای عملی را دنبال می کنین و دوباره تست می کنین. این امر، فرآیندی خودبه خودی و اتوماتیکِه برای بهبود وب سایت که زمان برِه.

در ادامه هر دو تکنیک را با مثالی، مقایسه می کنیم:

یک بازاریابیِ فیسبوکی بصورت یک کانال بازاریابیِ پولی ایجاد کرده این. با این روش جدیدِ پیاده سازی، تعداد تبدیلات کاهش پیدا کرده. اکنون اگه از تاکتیک ها استفاده می کنین، برای انجام کارها، لیستی از راه حل ها دارین که باید آن ها را امتحان کنین. ولی وقتی یک نقشه ی CRO، طرح ریزی می کنین، قطعاً دلیل پنهان شده در افت اعداد را خواهید یافت. آیا نیاز این کانال را هم مثل کانال قبلی برآورده می کنین؟ چطوری؟ این سؤال بعدی خواهد بود. برای پیدا کردن پاسخ این سؤال باید آزمایشی انجام داد.

ممکنه به این نتیجه برسیم که تنها بایک ترفند نمی توان مشکلات وب سایت را حل کرد. حتی اگه جایی در آزمایشاتتان وقفه ایجاد بشه، شما مطلع و آگاه هستین که به توسعه های آتی کمک خواهد کرد.

فرآیند ساختاریافته

حالا از مزایای نقشه های CRO، نسبت به استراتژی های CRO مطلع هستین. بیاین راجع به چگونگی ایجاد ساختار فرایند ساخت نقشه ی CRO بحث کنیم. در ادامه، برای درک بهتر و شفاف کردن ماهیت چرخشی بهینه سازی، این موضوع را در فازهایی بخش بندی کرده ایم. در طی فرآیند بهینه سازی، از هر فاز چندین بار عبور خواهید کرد.

  • فاز یک

راه اندازی عملیات مقدماتی – در این مرحله تصمیم می گیریم که چه چیزی باید بررسی و اندازه گیری و سپس بهینه سازی بشه.

برای مثال،

یک کلینیک زیبایی و لوازم و محصولات آرایشی راه اندازی کردین و وب سایتی دارین که تا 10 دقیقه امکان مشاوره رایگان داره. این همان چیزیِه که روی آن حساب باز می کنین. راجع به بازدیدکننده های تبدیل شده، مشتری ها، تصویر مشتریان راضی، لینک های با کیفیت، تمام این ها یا حتی چیزهایی که این جا ذکر نکرده ایم، فکر خواهید کرد.

می توانید تمام این موارد را برای یافتن این که چه کاری جواب میده، جداگانه بررسی کنین. مثلاً بگین، این یک تضمین برای راضی بودن مشتری هاست. احتمالاً اکنون تعداد مشتری هایتان را افزایش میدین.

  • فاز 2

درست کردن پایه و اساس – بعد از این که راجع به متریک های بالقوه و ورودی های کاربران تصمیم گیری کردین، با استفاده از این اطلاعات، شروع به کار خواهید کرد. این نقطه ی شروع، پایه و اساس شماست. باید بدانید از کجا و چه موقع شروع کنین.

برای این که بفهین، فرآیند بهینه سازی، نتایجی که می خواین بدانین را ایجاد می کنه، باید اعداد را کاملاً بررسی کنین. بعداً برای انجام مقایسات به این اطلاعات نیاز پیدا خواهید کرد.

در چند مرحله، مشکلات و موانع را تجزیه و تحلیل خواهید کرد. ببینین اعدادتان تغییری در رفتار مثبت ایجاد می کنن؟ اوضاع بهتر شده یا بدتر؟

  • فاز 3

آماده کردن فرضیات قابل آزمایش – این فاز کاملاً به پایه و اساسی که بنا کردیم، بستگی داره. از آن جایی که در این فاز با موانع روبرو میشین، زحمت اصلی تان در این فازِه. در این فاز شناسایی می کنین، بررسی می کنین، و آزمایش می کنین.

باید بدانید که نرخ رشد تان رو به افزایشِه. ممکنه یک صفحه ی نظرسنجی ایجاد کنین که از مردم میخواد تا گزارش بدن که در چه وضعیتی هستن؟ چه چیزی باعث می شه که وب سایت را ترک کنن؟ می توانید از ابزاری استفاده کنین که بفهید کجاهای صفحه بیش تر کلیک می شن.

بعد می توانید از این اطلاعات برای انجام تست های فرضیه ها برای یافتن دلایل ترک کاربران استفاده کنین. از این طریق پاسخ ها و راه حل هایی بدست خواهد آمد. مثل نسخه ی ارتقا یافته ی landing page.

  • فاز 4

آزمایشاتتان را طرح ریزی کنین – در این مرحله باید کاملاً روش گرا باشین. رکوردها را در فرم های نوشته شده و بررسی شده نگه دارین. اولویت ها و مسائل مهم را پیدا کنین. چه چیزهایی باعث پیچیده شده و مانع شدنِ تبدیل ها میشه. چرا کاربرها روی دکمه ی CTA (فراخوان عملیات)  کلیک نمی کنن، حتی وقتی که در ابتدای صفحه قرار داره و با رنگ قرمز مشخص شده.

در این فاز، می توانید تست های جدا شده ی A/B را هم انجام بدین. چند درصد بهبود نرخ رشد ممکنه باعث شکست شما بشه؟

باید مطمئن بشین که وب سایت از طریق رسانه های اجتماعی و لینک های خارجی، ترافیک زیادی داره. البته ترافیک، نوسان داره چون مجموعه ی خدمات تان و چگونگی دسترسی به وب سایت را بصورت واضح ذکر نکردین. ممکنه طراحی صفحه ی اصلی را تغییر بدین تا دقیقا مشخص بشه که چه چیزی برای ارائه دارین. می توانید اطلاعات تماس و مکان تان را هم قرار بدین.

بنری طرح ریزی شده برای تغییر پوسته، به صفحه اضافه کنین. ممکنه این کار مفید باشه. مشاوره ی رایگان 10 دقیقه ای را بررسی کنین. آن را در صفحه ی تماس تان قرار بدین.

  • فاز 5

تست را اجرا کنین زمانی که این تغییرات را پیاده کردین، تست هایی برای محاسبه ی نوسان اعداد در مقایسه با شروع و ابتدا و پایه ی کار، اجر می کنین. این اعداد نشان دهنده ی دستاوردهای شما هستن.

اگه تبدیلات بیش تری بدست آوردین – به متریک بعدی برین و دوباره آن را تست کنین تا آن را کامل و عالی کنین.

اگه تبدیلات تان کمتر شد – به فاز 4 برگردین. دوباره طرح هایتان را بررسی کنین، تست های جدید پیاده سازی کنین و بقیه مراحل را ادامه بدین...

ابزارها

برای بررسی و اندازه گیری متریک های قابل انجام جهت اطمینان یافتن از استخراج بیش ترین ترافیک، نیاز به ابزارهایی دارین.

تجزیه و تحلیل ترافیک

نرم افزاریِه که این امکان را میده تا فعالیت های انجام شده ی روزانه ی وب سایت را پیگیری و گزارش کنیم. Google Analytics و KISSMetrics، دارای ابزارهای پیشرفته ی تجزیه و تحلیل هستن، مثل فهمیدن نرخ رشد و خروج، تقسیم بندی مخاطبان، پیگیری تبدیل و ... .

نظرسنجی کاربران

این مورد حتی اگه تجزیه و تحلیل شکست هم بخوره مفیده. برای نمونه، درکی مستقیم از کاربران به ما میده. بازخورد کاربران با ارزش ترین ابزاریِه که یک بهینه ساز می تواند داشته باشه.

تست کاربران

با نرم افزارهایی مثل Optimizely و Heatmaps، می فهمین که کاربران چطور با  landing page شما تعامل دارن. می توانید نواحی بالقوه و مستعد صفحه را تست کنین و برای دست یابی به مشتری های بیش تر، آن نواحی را بیش تر توسعه بدین.

تست های A/B

زمانی که از دو نتیجه یا بیش تر مطمئن نباشین، این تست ها بهتر عمل می کنن. ابزاری مثل A/Bingo، یک پلاگینِ Ruby-on-rails است که تست های A/B را انجام میده. می توانید تست، رویدادها یا تفاوت نمایش ها را بررسی کنین.

در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

بهینه سازی نرخ تبدیل

Conversion Rate Optimization

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد