بخش های اصلی

بهینه سازی نرخ تبدیل

کاهش نرخ خروج (Bounce Rate)

اغلب به رغم تمام تلاش ها، بازدید کننده ها وارد سایت می شن و از سایت خارج میشن و دیگه برنمی گردن؟ بله، این اتفاق به دفعات میفته. حتی اگه میلیون ها صفحه به بازدیدکننده ها پیشنهاد بدین، باز هم برای مدت طولانی در سایت نمی مانند، لازمه که این روند را بهتر کنیم.

نرخ خروج (Bounce Rate) چیه؟

متریکیِه که تعدادِ بازدیدکننده هایی را نشان میده که از سایت تان دیدن کرده اند ولی به جای ادامه دادن به بازدید از صفحه های داخل سایت، از سایت خارج شده اند. این بازدیدکننده ها فقط برای مدت کوتاهی از یک صفحه دیدن کرده اند.

در ادامه تمام روش های ترک کردن سایت که به منزله ی خروج هستن را مشاهده می کنین:

  •  فشار دادن دکمه
  •  قصد دیدن کردن از یک URL دیگه
  •  خارج شدن از زبانه (tab)
  •  بستن پنجره
  •  کلیک کردن روی یک لینک خارجی
  •  اتمام یافتن زمان جلسه (ارتباط) (session)

دلایل بالا رفتن نرخ خروج (Bounce Rate)

این اتفاق ممکنه به دلایل زیر رخ بده –

  •  سایت تک صفحه ای وب سایت صفحه ی دیگه ای برای دیدن نداره.
  •  آهسته بودن زمان بارگذاری صفحه – معمولاً اگه صفحه در 4 ثانیه بارگذاری نشه، مردم وب سایت را ترک می کنن.
  • بمباران کردن بازدیدکننده ها با پیشنهادات مختلف – زیاد بودن تعداد بنرهای تبلیغاتی و تبلیغات های مزاحم، کاربر را مجبور به خروج از صفحه می کنن. حتی میزان اعتماد به چنین سایت هایی پایینِه.
  • محتوای بی ربط وقتی کاربر چیزی که بدنبالش می گرده را پیدا نمی کنه، در عرض چند ثانیه از سایت خارج میشه. صفحه باید از نگارش درست و ادبیات قابل درک استفاده کنین.
  • فرم های طولانی – بسیار زننده است که بازدیدکننده را مجبور به پر کردن فُرمی طولانی کنیم. هر چه فرم طولانی تر باشه، کاربران بیش تری از سایت خارج میشن. پرسیدن سؤالات زیاد، هیچ وقت سرگرم کننده و جذاب نیست.
  •  طراحی صفحه یک صفحه ی بهم ریخته با تعداد زیادی عکس و بنر و متنی مبهم، بازدید کننده را برای مدت زیادی نگه نمیداره.

راه های کاهش نرخ خروج (Bounce Rate)

پس از سعی و تلاش های بسیار، رویکردی استراتژیک و تعدادی روش عالی به وجود آمدند که می توانند در کاهش نرخ خروج به شما کمک کنن.

  • تنظیم انتظارات واقع بینانه. هدف های غیرواقعی، فقط شما را دلسر می کنن.
    در ادامه، میانگین معیارهای نرخ خروج (Bounce Rate) را مشاهده می کنین:
    •  محتوای وب سایت: %70-40
    •  صفحه های نسل راهنما: %40-30
    •  وبلاگ ها: %90-70
    •  وب سایت های خرده فروشی: %40-30
    •  ارائه دهنده های خدمات: %30-20
    •  landing pageهای اختصاصی: %90-80
  • جذب ترافیک مرتبط از کلمات کلیدی که به محتوا مربوط باشه، استفاده کنین. انبوهی از ترافیک های نامرتبط فقط خارج خواهند شد. این نوع ترافیک ها هیچ کاری در راستای هدف شما انجام نخواهند داد.
  •  ایجاد landing pageهای مختلفی که با کلمات کلیدی خاصی هدفگذاری شده اند. توصیفات متا را کارآمد و جذاب بنویسین.
  • قابلیت استفاده را بهبود بدین – از متنی قابل خواندن و با گرامری صحیح استفاده کنین. از پشت زمینه ی سفید و دکمه های مناسب استفاده کنین. تیترها را درخشان و توپر (bold) کنین. از عنوان و زیرعنوان های واضح استفاده کنین.
  • طرح بندی سازمان یافته وب سایتی طراحی کنین که جستجو و گشت و گذار در آن آسان باشه. کاری کنین که گشت و گذار در طراحی صفحه ی وب راحت و آسان باشه. در صفحه ی اول تعداد زیادی دکمه ی CTA (فراخوانی عملیات) قرار ندین. زیاد بودن تعداد این دکمه ها یکی از عامل های افزایش نرخ خروجِه.
  • زمان بارگذاری صفحه – سرعت وب سایت را افزایش بدین. از محتواهای چندرسانه ای که بصورت خودکار بارگذاری میشن، استفاده نکنین. از لینک های خارجی که تَب های جدید باز می کنن، استفاده کنین. این لینک ها در بهبود نرخ خروج (Bounce Rate) و همچنین ترافیک مفیدن.
  • از استفاده از پاپ آپ های مزاحم در صفحه اجتناب کنین – باید تمام تبلیغات مزاحم را حذف کنین. می توانید تبلیغات های ایستایی را جذب کرده و گوشه ی وب سایت قرار بدین.

نرخ خارج شدن (Exit Rate) چیِه؟

نرخ خارج شدن ، درصد افرادیِه که آخرین نفرات در ارتباط (session) بوده اند، برای مثال، کسی که وب سایت را از صفحه ی مورد نظر ترک کرده. ممکنه یک صفحه در ارتباط (session) باشه یا ممکنه نباشه. اگه یک صفحه در ارتباط (session) نباشه، به این معنیِه که بازدیدکننده، ممکنه از صفحه ی دیگه ای وارد وب سایت شده باشه و از این صفحه خارج شده باشه.

برای تجزیه و تحلیل نرخ خارج شدن، باید funnel را بررسی کنین. بررسی کنین که مشتری هایی که صفحه را ترک کردن، کیَن. پیدا کردن نوع مشتری ها، ممکنه بیشترین نرخ تبدیل را به شما بده.

روی بهینه سازی تمام بخش ها کار کنین. وقتی بهینه سازی ترافیک پایان یافت، صفحه های وب سایت را بهینه سازی کنین.

راه های کاهش نرخ خارج شدن (Exit Rate)

برای کاهش نرخ خارج شدن (Exit Rate)، از روش های زیر استفاده کنین.

نظر سنجی خروجی درست کنین – نظرسنجی های خروجی، بیش تر از 15 درصد از بازدیدکننده ها را نجات میدن. این نظرسنجی ها با اطلاعاتی راجع به میزان رضایت بازدیدکننده از وب سایت، بارگذاری میشن. می توانید با این روش مشتری های تان را حفظ کنین و به آن ها پیشنهادات منحصر به فردی بدین که باعث تبدیل شدن شان بشه.

از پیام های پاپ آپ خروجی با پیام های تشویق کننده استفاده کنین. – پاپ آپ ها به همراه پیامشان، می توانند مشتریان را به بازدید از محصولات دیگه ای هدایت کنن.

بهینه سازی دکمه ی CTA (فراخوان عملیات) – باید صفحه را مطمئن بشیم که یافتن این دکمه برای کاربران سخت نباشه. اگه این دکمه برای کاربران قابل دیدن نباشه، نرخ خارج شدن (exit rate) بالا میره. سعی کنین این دکمه را بالای صفحه ی اول قرار بدین.

انجام تست A/B – تستِ A/B، تقریباً بهترین راه حل برای هر مسئله ایِه. اگه بخوایم برای نرخ خارج شدن (exit rate) از آن استفاده کنیم، فوق العاده خوب کار می کنه. برای واضح کردن نتایج جستجو، باید از هر دو اندازه گیرنده ی تست استفاده کنین، برای مثال، تجزیه و تحلیل کمی و کیفی وب سایت.

روش دوم، شروع به تست کردن، از پایین funnel تا مراحل بالاترِه.

بی شک، کاهش یا افزایش افزایش تبدیلات یا افزایش فروش، به معنی موفق بودن تست است. ولی کاهش این موارد، به معنی ناموفق بودن تست است، هر چند که ناراحت کننده نیست چون فقط یک تست ساده بوده.

مبحث آموزشی

بهینه سازی نرخ تبدیل

Conversion Rate Optimization

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

تبلیغات

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد