بخش های اصلی

بهینه سازی نرخ تبدیل

تجربیات کاربر و Funnel

تجربیات کاربران، رویکردیِه که می تواند بازدیدکننده ها را به سمت وب سایت بکشاند. این امر مشارکت و رویکرد کاربر را راجع به صفحه یا محصول خاصی نشان میده. برای رسیدن به حداکثر تبدیلات، نیاز به مجموعه ای از نمونه تجربیات کاربران دارین. این امر با فراهم کردن نیاز دقیق کاربران، بدون دردسر و با 2 یا 3 کلیک، امکان پذیره. نباید در جستجوی یک دکمه ی عملیاتی، به صفحه های دیگه ای هدایت بشن. این امر نشان میده که وب سایت تان چطوری به نظر میرسه، زمان بارگزاریش چطوریِه، کار با آن راحته یا نه و بازدیدکننده هنگام جستجو در وب سایت با چه دردسرهایی ممکنه مواجه بشه.

تجربیات کاربران برای انجام بهینه سازیِ funnel خیلی مهمَن. وقتی بازدیدکننده ها به بازدیدشان ادامه میدن، دارن عملی را انجام میدن و از طریق funnel به حرکت شان ادامه میدن.

Funnelها، اساساً تعداد مراحلیِه که یک بازدیدکننده از وقتی که وارد وب سایت میشه تا وقتی که به مرحله ی تبدیل بهینه میرسه، طی می کنه.  باید تعداد مراحل رسیدن به نتایج خوب را کاهش بدین.

برای شرکت های تجارت الکترونیک، ممکنه funnelها حاوی بخش های زیر باشن:

  • صفحه ی اصلی وب سایت
  • صفحه ی دسته بندی محصولات
  • صفحه ی محصول
  • صحفه ی سبد خرید
  • صفحه ی پرداخت

بنابراین از طریق funnelهای بالا می توانیم اطلاعات تجربیات کاربران را پیدا کنیم. اجازه بدین با اعداد بازی کنیم.

اطلاعات زیر اعدادی ساختگی هستن که از طریق ابزار تجزیه و تحلیل بدست آمدن –

  • صفحه ی اصلی وب سایت – 80k جلسه
  • صفحه ی دسته بندی محصولات – 60k جلسه
  • صفحه ی محصول - 10k جلسه
  • صحفه ی سبد خرید - 3k جلسه
  • پرداخت – 2.5k جلسه

از اطلاعات بالا، از صفحه ی دسته بندی، نتیجه می گیریم که کاربران به صفحه ی محصولات نمیرن. نرخ خروجیِ صفحه های دسته بندی خیلی بالاست.

چرا نرخ خروجی خیلی بالاست؟

اکنون باید صفحه ی دسته بندی را بهینه سازی کنیم. آیا در طراحی مشکلی وجود داره؟ آیا همه ی محصولات در صفحه ی دسته بندی تگ شدن یا نه؟ ممکنه صفحه های دسته بندی، محتوا نداشته باشن، و به این دلیل مردم از صفحه های دسته بندی خارج میشن.

در مثالی مشابه، اگه برای یک وب سایت، اطلاعاتی به شکل زیر داشته باشیم.

  • صفحه ی اصلی وب سایت – 80k جلسه
  • صفحه ی دسته بندی محصولات – 60k جلسه
  • صفحه ی محصول - 50k جلسه
  • صحفه ی سبد خرید - 3k جلسه
  • پرداخت – 2.5k جلسه

از مثال بالا نتیجه می گیریم که، مشکل در صفحه ی سبد خریدِه. بنابراین باید بررسی کنیم که چرا مردم محصولات را به سبد خرید اضافه نمی کنن؟ دکمه ی خرید مشکلی داره؟ یا طراحی صفحه ی سبد خرید مشکلی داره؟ دکمه ی سبد خرید به راحتی قابل دیدن هست؟ بنابراین می توانیم مسئله را با این اطلاعات پیدا کنیم. این روشِ تحقیق، تکنیک بهینه سازیِ funnel نامیده میشه.

اگه funnelمان را بهینه سازی کنیم، می توانیم تجربیات کاربران را در وب سایت افزایش بدیم. وقتی بهینه سازی funnel را انجام میدیم، بصورت غیر مستقیم، تجربیات کاربران را هم ارتقا میدیم. این موضوع بصورت خلاصه در موارد زیر توضیح داده شده –

  • به بررسی کلیک های مبهم، صفحه های هدایت کننده ی نامناسب، تنظیمات bredcrumbها، زمان بارگذاری صفحه که باعث خروج کاربر میشن، ادامه میدیم. کار روی این فاکتورها به این معنیِه که دارین اصطکاک را کاهش میدین.
  • بهینه سازی Funnel، شک و تردید و دو دلیِ بازدیدکننده ها را کاهش میده.
در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

بهینه سازی نرخ تبدیل

Conversion Rate Optimization

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد