بخش های اصلی

بهینه سازی موتورهای جستجوگر

آموزش SEO – بهینه سازی کلمه های کلیدی

کلمه ی کلیدی، اصطلاحیِه که برای مطابقت با کوئری هایی که افراد در موتورهای جستجو وارد می کنن و جهت یافتن اطلاعاتی خاص به کار میره. بیش تر عباراتی که مردم جستجو می کنن، شامل دو یا پنج کلمه ست. چنین عباراتی عبارات جستجو، عبارات کلیدی، عبارات کوئری یا کلمه های کلیدی نامیده میشن. کلمه های کلیدی خوب، خاص و توصیفی هستن.

مفاهیم زیر که مرتبط با کلمه های کلیدی هستن، به بهینه سازی کلمه های کلیدی در صفحه های وب کمک می کنن.

تکرار کلمه های کلیدی

بر اساس تعداد دفعاتی که یک کلمه ی کلیدی در عنوان یا توضیحات سایت آورده میشه، محاسبه میشه. مطمئناً نمی خواین با تکرار، برای خودتان مشکل ایجاد کنین چون در صورتی که کلمه ای را زیاد تکرار کنین، شما را بخاطر "هرزه نگاری" (spamming) یا keyword stuffing جریمه می کنه.

بطور کلی، می توانید در سند، هر چند بار که بخواین کلمه های کلیدی را تکرار کنین و می توانید آن را 7-3 بار در لیست متاتگ ها تکرار کنین.

چگالی و تراکم کلمه ها

به تعداد کلمه های کلیدی استفاده شده در صفحه ی وب در مقایسه با کل کلمه های استفاده شده در همان صفحه اشاره داره. بعضی از موتورهای قدرتمند هنگام رتبه بندی سایت برای جستجوی کلمه ی کلیدی خاصی، این موضوع را هم در نظر می گیرن.

تکنیکی که معمولاً همیشه جواب میده اینه که چند صفحه ی کوچک تر ایجاد کنین، بطوری که یک پاراگراف طولانی فقط به یک کلمه ی کلیدی اشاره کنه. با پایین نگه داشتن تعداد کلمه ها می توانید تعداد کلمه های کلیدی که بر آن ها تأکید دارین را افزایش بدین.

مجاورت (Proximity) کلمه های کلیدی

اشاره داره به مکان قرارگیری کلمه های کلیدی در صفحه ی وب نسبت به همدیگه یا در بعضی موارد نسبت به کلمه هایی که معنایی مشابه کلمه ی جستجو شده دارن.

با توجه به این که میزان مطابقت کلمه ی کلیدی با کلمه ی کلیدی مجاور محاسبه میشه، با فرض این که فقط عبارتِ “home loans” را جستجو کرده باشین، کلمه ی متصلِ home loans، نسبت به home mortagage loans برای موتورهای جستجو رتبه بالاتری داره.

کلمه های کلیدی برجسته

براساس این که کلمه های کلیدی، در صفحه چقدر بالاتر (زودتر) آمده اند محاسبه میشه. بهترین کار اینه که کلمه های کلیدی را در صفحه، در اولین تیتر (heading) و در اولین پاراگراف (اولین 20 کلمه یا بیش تر) بیاریم.

مکان قرار دادن کلمه های کلیدی

جایی از صفحه که کلمه های کلیدی را در آن قرار میدین خیلی مهمه. برای مثال، در بیش تر موتورها، گذاشتن کلمه های کلیدی در عنوان صفحه یا در تگ هایِ Heading، ارتباط بیش تری ایجاد می کنه. در بعضی از موتورها، گذاشتن کلمه های کلیدی در متن لینک (قسمتی که وقتی در مرورگر نمایش داده میشه بصورت زیرخط دارِه) ارتباط بیش تری به کلمه ها اضافه می کنه.

بهترین مکان ها برای قرار دادن کلمه های کلیدی

در ادامه لیستی از جاهایی که باید برای کلمه های کلیدی اصلی از آن ها استفاده کنین آورده شده.

  • کلمه های کلیدی در تگ(های).
  • کلمه های کلیدی در.
  • کلمه های کلیدی در.
  • کلمه های کلیدی در

    یا دیگر تگ های heading.

  • کلمه های کلیدی در تگ های لینکِ keywords.
  • کلمه های کلیدی در body copy.
  • کلمه های کلیدی در تگ هایِ alt.
  • کلمه های کلیدی در تگ های توضیحات <!-- insert comments here>.
  • کلمه های کلیدی در URL یا آدرس سایت.

پیدا کردن کلمه های کلیدی

راه های زیادی برای پیدا کردن کلمه های کلیدی سایت وجود داره. برخی از این ایده های خوب برای کلمه های کلیدی عبارتند از:

  • کلمه های احتمالی (مستعد) که مردم از آن ها برای یافتن محصول یا خدمات شما استفاده می کنن.
  • مشکلاتی در رابطه با محصول یا خدمات شما که ممکنه مشتریان احتمالی (بالقوه) سعی کنن آن ها را برطرف کنن.
  • تگ های کلیدیِ وب سایت رقیب ها.
  • کپی صفحه ی قابل مشاهده در وب سایت رقیب ها.
  • پشنهادات جستجوی مرتبط در موتورهای جستجوی خوب.
  • استفاده از ابزارهای آنلاینی مثل Google Keyword Tool.
  • تجزیه و تحلیل کردن سایت با دقت زیاد و یافتن کلمه های کلیدی مناسب. یک متخصص سئو copywriter حرفه ای می تواند این کار را انجام بده.
  • توجه به ریشه و اساس کلمه های کلیدی – خصوصاً به این که ریشه ی کلمه چیه و گوگل هنگام بهینه سازی صفحه ها در طول زمان، چه چیزهایی را با آن کلمه مطابقت میده.
  • می توانید برای یافتن کلمه های کلیدی صحیح برای وب سایت، حسابی از فکرتان استفاده کنین.

ریشه یابی کلمه ها چیه؟

گوگل از ویژگی به نام ریشه یابی کلمه ها استفاده می کنه که این امکان را میده تا تمام اشکال مختلف کلمه –مفرد، جمع و فعل نیز به خوبی کلمه های مشابه، به کوئری جستجو داده بشن.

بنابراین اگه کسی "house plans"را تایپ کنه، نه تنها صفحه هایی که برای آن کلمه بهینه سازی شدن، بلکه صفحه هایی که حاوی تمام شکل های مختلف آن کلمه هستند هم برگردانده میشن. برای مثال، "house plan"، "house planning", "house planner".

امیدواریم کلمه های کلیدی و نحوه ی تشخیص آن ها را یاد گرفته باشین. در بخش بعدی نحوه ی بهینه سازی متاتگ ها را جهت دست یابی به نتایج بهتر، توضیح میدیم.

در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

بهینه سازی موتورهای جستجوگر

Learn SEO

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد