آموزش جاوا اسکریپت

آموزش جاوا اسکریپت - شئ Math

شئ Math خاصیت ها (properties) و متد های شما را برای ثابت های ریاضی (mathematical constants) و توابع (functions) فراهم می کند. بر خلاف دیگر اشیاء جهانی، Math سازنده نمی باشد. تمام خاصیت ها (properties) و متد های Math  استاتیک هستند و در نتیجه می توان آن ها را با استفاده Math به عنوان شئ و بدون ایجاد آن فراخوانی نمود.

بنابراین، شما به ثابت PI به عنوان Math.PI اشاره می کنید و تابع سینوسی را در جایی که x آرگومان متد می باشد به عنوان Math.sin (x) می گویید.

 

دستور نگارش (syntax)

دستور نگارش (syntax) فراخوانی متدها و خاصیت های Math به شرح زیر است.

var pi_val = Math.PI;
var sine_val = Math.sin(30);

 

خاصیت های Math

در زیر لیستی از خاصیت های Math و شرحشان وجود دارد.

property

شرح

E

ثابت اویلر و پایۀ لگاریتم طبیعی، حدود 2.718.

LN2

لگاریتم طبیعی 2، حدود 0.693.

LN10

لگاریتم طبیعی 10، حدود 2.302.

LOG2E

پایه 2 لگاریتم E، حدود 1.442.

LOG10E

پایه 10 لگاریتم E، تقریبا 0.434.

PI

نسبت دور از یک دایره به قطر آن، حدود 3.14159.

SQRT1_2

ریشه مربع 1/2؛معادل آن، 1 بیش از ریشه مربع 2، تقریبا 0.707.

SQRT2

ریشه مربع 2، تقریبا 1.414.

در بخش های زیر، چند مثال برای نشان دادن استفاده از خاصیت های Math را خواهیم داشت.

 

متدهای Math

در زیر لیستی از متدهای Math و شرحشان وجود دارد.

Method

شرح

abs()

مقدار مطلق یک عدد را برمی گرداند.

acos()

ارکوسین (در رادیان ها) یک عدد را بازمیگرداند.

asin()

arcsine  (در رادیان ها) یک عدد را بر می گرداند.

atan()

عنصر (در رادیان ها) یک عدد را می دهد.

atan2()

عنصر fractan از استدلال های آن را باز می گرداند.

ceil()

کوچکترین عدد صحیح بزرگتر یا برابر یک عدد را برمی گرداند.

cos()

ترکیب یک عدد را برمی گرداند.

floor()

ENرا باز می گرداند، جایی که N آرگومان است وE  ایلر ثابت ، پایۀ لگاریتم طبیعی می باشد.

log()

لگاریتم طبیعی (پایه E) یک عدد را برمی گرداند.

max()

بزرگترین عدد صفر یا بیشتر را برمی گرداند.

min()

کوچکترین عدد صفر یا بیشتر را برمی گرداند.

pow()

پایه را به قدرت نمایشی، یعنی شاخص پایه می دهد.

random()

یک عدد شبه تصادفی را بین 0 و 1 بازمی گرداند.

round()

مقدار یک عدد را به انتهای عدد صحیح نزدیک می کند.

sin()

یک شمارنده از یک عدد را برمی گرداند.

sqrt()

ریشه مربع یک عدد را برمی گرداند.

tan()

مگنت عددی را باز می کند.

toSource()

رشته "Math" را بر می گرداند

در بخش های زیر چند مثال برای اثبات استفاده از متد های مرتبط با Math خواهیم داشت.

در صورتی که سوال و یا نظری دارید، از بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

شما چه نظر و یا سوالی درباره این نوشته دارید؟

مبحث آموزشی

آموزش جاوا اسکریپت

Learn JavaScript

سرفصل ها

پرســیدن سؤال جدید

سؤال های تخصصی خود را از ما بپرسید

دنبال کردن تلگرام کانال سافت اسکیل

https://telegram.me/softskill_ir

عملیات کاربران

خبـرنــامه

Newsletters

در خبــرنـامه سافت اسکیل عضو شویــد تا جدیدترین هـای سایت را بلافاصله در ایمیل خـود دریافت کنیـد

کلیک کنید و سوالات خود را از ما بپرسید
لطفا فرم سوال را پر کنید

سوال شما با موفقیت ثبت شد. برای اینکه بتوانیم به شما اطلاع رسانی کنیم، موارد زیر را وارد کنید:

لطفا چند لحظه منتظر بمانید ...