آیا من استعداد برنامه نویسی دارم؟

آیا من استعداد برنامه نویسی دارم؟
12 بهمن 1401

در این مقاله سعی داریم تا با هم بررسی کنیم که استعداد چه مقدار می تواند در شروع برنامه نویسی مهم باشد و به شما کمک کند. اما برای درک این مسئله من نمی خواهم تا به سراغ آمار و ارقام برم. قصد دارم تا با شما درباره یک سری واقعیت ها و حقایق صحبت کنم.

این جمله مطمئنا می‌تواند برای شما عجیب باشد و شاید باور نکنید که بسیاری از برنامه نویسان، هیچگونه استعدادی در زمینه برنامه نویسی ندارند

آنها برنامه نویسی را بعنوان شغل خود انتخاب کرده‌اند و همه روزه سعی کرده اند چیزی جدید یاد بگیرند. این موضوع می تواند به دلیل علاقه آنها به تکنولوژی، اجبار توسط والدین، علاقه به کسب پول فراوان و بسیاری از دلایل مختلف دیگر باشد اما تضمین می‌کنم تعداد افرادی که بخاطر داشتن استعداد و ضریب هوشی بالا در زمینه برنامه نویسی، این شغل را انتخاب کرده اند، کمتر از ۱۰ درصد می باشد.

هر انسانی می تواند کارهای مختلفی را یاد بگیرد و آنرا انجام دهد. البته این موضوع نیز وجود دارد که هر شغلی مناسب هر فردی نیست و باید شغلی را انتخاب کنید که برای شما مناسب باشد و به آن علاقه داشته باشید اما یکی از سوالاتی که می تواند مانع پیشرفت افراد در هرشغلی شود، این است که آیا من استعداد کافی برای این کار را دارم؟ این سوال، اولین قدم برای سرکوب کردن شما و جلوگیری از پیشرفتتان می باشد.

برنامه نویسی نیز از این قاعده مستثنا نیست و افراد همواره قبل از شروع برنامه نویسی مدتها با خود کلنجار می روند که آیا من استعداد برنامه نویسی دارم یا خیر!؟

قبول دارم که شغل برنامه نویسی به نسبت بسیاری از مشاغل دیگر، شغلی سخت می باشد و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از افراد از شروع کردن یادگیری برنامه نویسی، بترسند و بسیاری از افراد به بهانه نداشتن استعداد کافی، خود را از یادگیری برنامه نویسی محروم می کنند تا نتوانند آینده خود را با استفاده از یک شغل پردرآمد و با پرستیژ، تامین کنند!

اما سختی برنامه نویسی در واقع به خاطر این است که افراد نیاز به پشتکار فراوان دارند تا بتوانند در این کار به مراحل خوبی برسند تا بتوانیم به آنها بگویی برنامه نویس موفق!

بسیاری از افراد با بهانه نداشتن استعداد برنامه نویسی، در واقع سعی در اهمال کاری و شروع نکردن یک کار جدید و یادگیری شغلی جدید دارند.

به جرات می توانم بگویم استعداد تاثیر کمی در برنامه نویس شدن افراد دارد زیرا برنامه نویسی در واقع از شغل‌هایی است که نیاز به پشتکار فراوان برای موفقیت دارد تا استعداد فراوان.

برای برنامه نویس شدن، شما کافی است تا شروع کنید. اینکه چطور شروع کنید را در مقاله‌ای با عنوان "چطور برنامه نویسی را شروع کنیم" به شما کامل یاد داده‌ام. 

اما قبل از رفتن سراغ این مقاله باید با خودتان کنار بیایید. باید تصمیم بگیرید که واقعا می‌خواهید زندگی خود را تغییر دهید و به مسیری جدید بروید یا خیر؟ می‌خواهید در آینده دنیا سهیم باشید و در مسیر رشد تکنولوژی، شما هم به سمت بهتر کردن خودتان و همراه شدن با موج تکنولوژی نوین حرکت کنید یا خیر!

اما اگر برنامه نویسی استعداد نمی‌خواهد، پس برنامه نویس چه می خواهد؟

در بالا به آن اشاره کردم. در واقع مهمترین ویژگی که یک فرد باید داشته باشد تا بتواند برنامه نویسی را یاد بگیرد، پشتکار فراوان می‌باشد.

برای برنامه نویس شدن، شما باید خود و زندگیتان را تغییر دهید. شما باید شروع کنید به یادگیری. آن هم نه با خواندن یک کتاب و یا دیدن یک دوره آموزشی. شما باید هر روز یاد بگیرید! هر روز تلاش کنید و تلاش کنید.

البته که من نمی‌خواهم استعداد را بطور کامل نفی کنم اما همانطور که گفتم شما جایگزین‌ها و ویژگی‌های مهم دیگری دارید تا بتوانید یک برنامه نویس خوب شوید.


 

ویژگی‌های برنامه نویسان

در واقع برنامه نویس شدن ویژگی‌های مختلفی را نیاز دارد که در این بخش به آنها اشاره می‌کنم.

یک فنجان خالی

ذهن خود را باید خالی از هر چیز منفی بکنید که شما را به سمت باورهای غلط می‌کشاند. شما باید آماده باشید برای یادگیری. یکی از مواردی که شما را از یادگیری و شروع برنامه نویسی باز نگه می دارد، همین باور داشتن به این موضوع است که برای برنامه نویس شدن نیاز به استعداد فراوان دارید.


 

پشتکار فراوان

یکی از شغل‌هایی که به شدت نیاز به پشتکار دارد، برنامه نویسی است. تمامی برنامه نویسانی که توانسته‌اند خود را به سطوح حرفه‌ای برنامه نویسی برسانند از این ویژگی برخوردار بوده‌اند و حتی بعد از رسیدن به سطوح بالای برنامه نویسی، پشتکار خود را کم نکرده‌اند چون در این صورت سریعا از دنیای تکنولوژی و پیشرفت‌های آن عقب می افتادند.


 

یادگیری مداوم

هر روز باید یک چیز جدید یاد بگیرید! هر روز باید سعی کنید از روز قبل خود چیزی بیشتر یاد بگیرید. این یکی از رمزهای موفقیت در برنامه نویسی است. سعی کنید هر روز مقالات آموزشی جدید را دنبال کنید و خود را به یادگیری مداوم عادت دهید.


 

یافت علاقه خودتان

کلید علاقه خود را پیدا کنید. من مطمئن هستم بسیاری از شما ممکن است بگویید که "من علاقه‌ای به این شغل ندارم" اما این کلید واژه‌ای برای فرار کردن از شروع یادگیری و تغییر می‌باشد! سعی کنید علاقه خود را بیابید و آنرا به موتور محرکه خود تبدیل کنید. علاقه به پول، رفاه مالی، شخصیت اجتماعی بالا، آزادی انتخاب در انجام کارها، کار کردن از تمام نقاط دنیا، کار کردن در هر زمانی که دوست دارید و بسیاری موارد دیگر که می‌توانید به عنوان استارت اولیه برای خود در نظر بگیرید.


 

تنبلی کارآمد!

بله، تنبلی یکی از ویژگی‌های برنامه نویسان می‌باشد!

جالب است؟ عجیب است؟ بله با شما موفقم. اما واقعا این را با جدیت فراوان عنوان کردم. یک برنامه نویس موفق باید به اندازه‌ای تنبل باشد که دوست نداشته باشد تا کارهای تکراری انجام دهد. باید سعی کند همه چیز را برنامه نویسی کند تا هیچ کاری را نیاز نداشته باشد تا دوبار انجام دهد. این مورد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید برنامه نویس بهتری شوید.

در مقاله "برنامه نویس باید تنبل باشد" بطور کامل این موضوع را برای شما شرح داده‌ام.


 

 استقامت فولادین

یکی از ویژگی‌های دیگری که باید داشته باشید، استقامت می باشد. شغل برنامه نویسی، شغلی است که بیشتر روز شما را درگیر خود خواهد کرد. حتی در وسط مهمانی هم شما ممکن است به برنامه‌ای که در حال آماده کردن آن هستید فکر کنید. روزهای متعددی در حال کلنجار رفتن با کدهایی هستید که به مشکل خورده‌اند و بسیاری موارد دیگر که کار را برای شما سخت خواهند کرد. به همین دلیل است که شما باید استقامت داشته باشید.


 

در نهایت باید به شما عرض کنم که اگر نداشتن استعداد را بهانه‌ای برای شروع نکردن برنامه نویسی کرده‌اید، باید بدانید که در حق خود ظلم می‌کنید. باید همین امروز شروع کنید و سعی کنید بیشتر در رابطه با شروع برنامه نویسی و یادگیری آن انرژی بگذارید.

در صورتی که هنوز ذهن شما درگیر است، حتما در پایین این مقاله نظر و سوال خود را مطرح کنید یا مستقیما با بخش پشتیبانی ما تماس بگیرید تا با شما ارتباط برقرار کنیم و سعی کنیم تا جای ممکن سوالات و دغدغه‌های ذهنی شما را پاسخ دهیم تا بتوانید با ذهنی آرام و آسوده تصمیم گیری کنید.


 

حمید تدینی

حمید تدینی

Senior Software Engineer