اتوماسیون DevOps راه حلی برای را راحت‌تر کردن استقرار محصولات

اتوماسین devops - devops automation
07 بهمن 1401

همان‌طور که متخصص‌های حوزه‌ی DevOps در پی‌راه‌هایی برای صرفه‌جویی در زمان، هزینه و قدرت سخت‌افزاری دارند، سعی در ساخت نرم‌افزارهای امن‌تر نیز دارند؛ بنابراین بیش از پیش در حال مطالعه بر روی مزایای اتوماسیون DevOps هستند و این مزایا باعث انتخاب پلتفرم‌های end-to-end DevSecOps می‌شود.

در نظرسنجی سال ۲۰۲۲ گیت لب، بیش از ۸۲ درصد پاسخ‌دهندگان معتقد بودند که اتوماسیون نقش حیاتی در توسعه و Depoly (استقرار) نرم‌افزارهای امن‌تر و سریع‌تر خواهند بود.

واضح است که متخصصان DevOps متوجه شده‌اند که اتوماسیون باعث کاهش بسیاری از کارهای دستی و زمان‌بر، مثل پشتیبانی گیری (Back-up)، نصب و نگه‌داری (‌maintenance)، شده است. علاوه بر این، باعث کاهش خطاهای انسانی احتمالی و افزایش consistency یا ثبات می‌شود. یک پلتفرم DevSecOps بر خلاف یک زنجیره‌ی ابزار DIY متصل شده به هم، مزایای زیادی مانند همکاری بهتر و افزایش شفافیت دارد. دیگر مزیت این روش این است که شما می‌توانید هر چیزی را اتوماتیک کنید؛ از هشدارها تا تست‌ها و Monitoring.

مزایای اتوماسیون DevSecOps

این خودکارسازی باعث کمک به چرخه‌ی تولید نرم‌افزار از طریق صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌ی تیم با کاهش انجام تسک‌های تکراری و خطاهای انسانی و همچنین ساده‌‌سازی فرآیند DevOps می‌شود. در زیر می‌توانید چگونگی بهره بردن مزایای اتوماسیون DevOps را مشاهده کنید:

  1. امنیت: یک مزیت حیاتی و بزرگ مهاجرت به یک پلتفرم جامع DevSecOps این است که تنها یک تست امنیت ساده را در انتهای پایپ لاین (pipeline) انجام نمی‌دهید. اگر یک آسیب پذیری یا مشکلی در کد شما بروز پیدا کند، سریعا این مورد شناسایی می‌شود و این اتفاق تنها با تست‌های خودکار و پایدار (consistent) امکان پذیر است. اتوماسیون ساخته شده در پلتفرم DevOps باعث می‌شود نرم‌افزارها بهتر شوند و زمان بین توسعه و طراحی قابلیت‌های جدید و با کیفیت با زمان انتشار آن‌ها را کاهش می‌دهد. در نهایت تمام این ها باعث بهبود روند توسعه نرم‌افزار می‌شود.
  2. انطباق (Compliance): با استفاده از یک اپلیکیشن DevSecOps تایید انطباق درون خود پلتفرم وجود دارد و به طور خودکار عمل خواهد کرد. این بدان معناست که متخصصان می‌توانند انطباق کدهایشان را بدون ترک جریان کار (workflow) موجود انجام دهید؛ دیگر نیازی به استفاده از مدیریت کنندگان compliance و سوییچ کردن توسعه دهنده بین ابزارهای مختلف زنجیره‌ی DIY نیست که سبب افزایش خلاقیت و کارایی توسعه دهنده می‌شود.
  3. پیکربندی (configuration): راه‌اندازی، مدیریت و نگه‌داری از محیط اپلیکیشن کاری پیچیده است. مدیریت‌ کننده ی اتوماتیک پیکربندی، برای مدیریت این محیط پیچیده بین سرور، شبکه و سیستم‌های ذخیره‌سازی طراحی شده است.
  4. ادغام مداوم (CI): این مرحله امکان عادت به تکرار کارها از طریق اعمال تغییرات به مخزن (repository) کدهای منبع مشترک به شکل سریع و مداوم را فراهم می‌ آورد؛ اکثرا چند بار در یک روز. CI (Continuous integration) کاملا برای افزایش بازدهی و بهره وری کاربرد دارد. از روش خودکارسازی کارهای دستی و انجام تست‌های بیش تر بر روی کد، تیم‌ها می توانند کارهای تکراری را سریع‌تر انجام دهند و قابلیت‌های جدید را با باگ‌های کمتر منتشر کنند.
  5. تحویل مستمر (CD): این بخش نیز یک فرآیند توسعه‌ی نرم افزار است که در ارتباط با ادغام مداوم برای خودکار کردن فرآیند انتشار اپلیکیشن هاست. زمان که deploy (استقرار) ها به شکل خودکار مدیریت می شوند، فرآیندهای انتشار نرم افزار کم ریسک، سازگار و قابل تکرار خواهند شد.
  6. نظارت (monitoring): این مورد بخشی فعال و خودکار از فرآیند است که بر روی پیگیری نرم افزار،‌ زیرساخت و شبکه‌ها برای ردیابی وضعیت و هشدار دادن برای مشکلات است. Monitoring باعث افزاش امنیت و سرعت و اطمینان پذیرتر کردن می شود.

مزایای اتوماسین DevOps بر پایه وسیله‌ی اعداد

در واقع نظرسنجی جهانی سال ۲۰۲۲ گیت لب راجع به DevSecOps که از ۵ هزار متخصص این حوزه گرفته شده است،‌ نشان داد که خودکارسازی به شکل رو به رشدی به بخشی حیاتی در تمام تیم های DevOps تبدیل شده است.

طبق این نظرسنجی ۴۷ درصد تیم‌ها گزارش داده‌اند که فرآیند تست شان کاملا خودکار است و این آمار نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته است. ۲۱ درصد دیگر برنامه‌ریزی کرده‌اند که در سال ۲۰۲۲ بخشی از فرآیند تست خود را خودکار کنند و ۱۵ درصد امیدوارند که در حداقل دو سال آینده این کار را انجام دهند؛ علاوه بر این‌ها سه چهارم شرکت کنندگان در حال استفاده از پلتفرم های DevSecOps هستند و یا برنامه ای برای استفاده کردن از آن ها در یک سال آتی دارند.

چرا آنها در حال استفاده از یک پلتفرم هستند. به دلیل این که متخصصان امنیت اتوماسیون و Deployهای ساده‌تری را ارائه داده اند.

فکر میکنم با این آمار و ارقام از اهمیت خودکارسازی DevOps و نقش اتوماسیون DevOps در سازمان خود اطمینان پیدا کردید.

کاهش کارهای تکراری و غیر ضروری

خب بگذارید ببینیم که از این پس متخصصان DevOps با وجود این پروسه اتوماتیک قادر به انجام چه کارهایی‌اند. آن ها می‌توانند از این پس از شر انجام بسیاری از کارهای تکراری خلاص شوند.

بر اساس نظرسنجی DevSecOps پاسخ دهندگان اعلام کردند که قادر به کاهش چشم‌گیر تسک‌های تکراری شده‌اند. به عنوان مثال گفته‌اند که بعد از خودکارسازی DevOps دیگر نیاز نیست بسیاری از نگهداری های زیرساختی را انجام دهند؛ تست دستی کدها، نوشتن کدهای درهم و نادیده گرفتن کیفیت کدها را دیگر انجام نمی‌دهند.

با خودکارسازی DevOps، هر تسک یا وظیفه عینا با دقت، اطمینان و ثبات انجام خواهد شد و باعث افزایش سرعت و تعدد تحویل‌ها و در نهایت افزایش دیپلوی‌ها می‌شود. در حالی که انسان‌ها را از صحنه محو نمی‌کند بلکه وابستگی به انسان برای مدیریت تسک‌های مکرر را به حداقل می‌رساند.

با استفاده از پلفترم جامع DevSecOps گیت لب، شما خودکارسازی یا اتوماسیون را به عنوان یک قابلیت سیستمی و نه یک چیز اضافه شده، خواهید داشت. اتوماسیون توسط پلتفرم GitLab آماده به استفاده است.

در صورت تمایل به مطالعه مطالب بیشتر در رابطه با DevOps می‌توانید به بخش زیرساخت در سافت اسکیل مراجعه کنید.

سافت اسکیل

مجموعه سافت اسکیل

مجموعه آموزشی سافت اسکیل