زبان برنامه نویسی چطور کار می‌کند؟ یادگیری ساده نحوه کار زبان های برنامه نویسی

زبان های برنامه نویسی چطور کار می کنند
06 بهمن 1401

مطمئنن برای شما هم جالب است که بدانید یک زبان برنامه نویسی چطور کار می‌کند. اما ممکن است تا امروز دانستن روش کار زبان های برنامه نویسی برای شما ترسناک بوده باشد. در این مقاله به ساده ترین روش ممکن و بدون گفتن توضیحات اضافی و بدرد نخور به شما یاد خواهم داد که روش کار یک زبان برنامه نویسی چگونه است.

نحوه کار کردن زبان‌های برنامه نویسی یکی از بخش‌هایی است که بسیار جذاب و البته پیچیده می‌باشد. من این پیچیدگی را درک می‌کنم چون سالهاست که با زبان‌های برنامه نویسی مختلف و معماری کامپیوتر آشنا شده‌ام و هر روز از آن استفاده می‌کنم.

این مقاله بخش دوم از سری مقالات "چطور برنامه نویسی یاد بگیریم" می‌باشد پس اگر تمایل به یادگیری برنامه نویسی دارید می توانید این مقاله را هم مطالعه کنید.

در قسمت قبل که مقاله‌ای با عنوان "آشنایی با معماری کامپیوتر و اصول کار با داده‌ها" بود، اشاره کردیم که کامپیوترها به یک CPU متکی هستند و یک CPU می‌تواند مجموعه ای از دستورالعمل‌ها را به صورت صفر و یک درک کند. بله فقط صفر و یک! نه بیشتر!

بنابراین، از نظر تئوری می‌توانیم کدی بنویسیم که به CPU می‌گوید با مجموعه‌ای طولانی از رشته‌‌های صفر و یک‌ به شکلی که CPU می‌فهمد، بگوییم چه کاری انجام دهد. دستورالعمل هایی که به شکل باینری (Binary) نوشته می‌شوند، کد ماشین یا زبان ماشین نامیده می شوند.

کار کردن با آن وحشتناک به نظر می رسد، اینطور نیست؟ خبر خوبی برای شما دارم! دقیقا همینجا است که باید بدانیم زبان برنامه نویسی چطور کار می‌کند! زبان برنامه نویسی همه این کارهای ترسناک و وحشتناک را برای ما انجام می دهد و دیگر نیازی به نگرانی در مورد آن ندارید. من هم همینطور هستم و ترجیح می دهم ازش چیزی ندانم! زیرا بیشتر از زبان های برنامه نویسی تخصصی مانند جاوااسکریپت (JavaScript)، پایتون (Python) و جاوا (Java) استفاده می کنم.

حالا بیایید بدانیم که زبان برنامه نویسی چطور کار می‌کند؟

یک زبان برنامه نویسی تخصصی، مجموعه‌ای از کلمات کلیدی، عبارات و قوانین نحوی قابل خواندن توسط انسان را ارائه می دهد که یادگیری، اشکال‌زدایی و کار با آنها برای افراد بسیار ساده‌تر از کار کدنویسی به زبان ماشین می‌باشد.

زبان‌های برنامه‌نویسی ابزاری برای پر کردن شکاف بین نحوه درک مغز انسان از جهان و روشی که مغزهای کامپیوتری (CPU) دنیا را درک می‌کنند، فراهم می سازد.

در نهایت، کدی که می‌نویسیم باید به دستورالعمل‌های باینری (کد ماشین) ترجمه شود که CPU آن را درک ‌کند.

بسته به زبانی که انتخاب می‌کنید، می‌گوییم که کد شما به کد ماشینی ترجمه یا تفسیر شود که قابلیت اجرا شدن توسط CPU شما را داشته باشد. اکثر زبان های برنامه نویسی شامل برنامه ای به نام کامپایلر (Compiler) یا مفسر (Interpreter) هستند که این مرحله ترجمه را انجام می دهد.

بعنوان نمونه - جاوا اسکریپت و پایتون زبان های مفسری هستند در حالی که جاوا یک زبان کامپایلری می‌باشد. اینکه یک زبان کامپایل یا تفسیر شود (یا ترکیبی از این دو) تاثیراتی برای راحتی توسعه‌دهنده، مدیریت خطا، عملکرد و سایر زمینه‌ها دارد، اما در اینجا به جزئیات آن نمی‌پردازیم.

نتیجه

بله این مقاله بسیار کوتاه بود و شاید عجیب باشد که به این سرعت به شما توضیح دادم که زبان برنامه نویسی چطور کار می‌کند! اما واقعا کافی است که همین قدر ساده به داستان نگاه کنید. کافی است بدانید که کامپیوترها فقط با کد صفر و یک کار می‌کنند و زبان‌های برنامه نویسی مدرن، کدهایی که ما می‌نویسیم را به زیبایی هرچه تمام‌تر به چیزی تبدیل می‌کنند که کامپیوترها متوجه آن شوند و آنرا برای ما اجرا کنند.

سافت اسکیل

مجموعه سافت اسکیل

مجموعه آموزشی سافت اسکیل