باورهای غلط در مورد برنامه نویسان

باورهای غلط درباره برنامه نویسی
13 بهمن 1401

همواره در رابطه با مشاغل مختلف باورهای مختلفی در ذهن افراد جامعه وجود دارد که باعث می‌شود تا یک پیش داوری در ذهن عموم جامعه شکل بگیرد که یک شغل سخت است یا آسان، خوب است یا بد، آینده دارد یا خیر و بسیاری موارد دیگر.

این باورها گاهی اوقات درست و گاهی اوقات اشتباه می‌باشند و در این مقاله سعی دارم به چند باور غلط که در رابطه با برنامه نویسان و شغل برنامه نویسی است بپردازم.

ممکن است شما هم این باورها را در ذهن خود داشته باشید و همین امر باعث شود تا نتوانید یا نخواهید برنامه نویسی را شروع کنید.


 

برنامه نویسان از استعداد بالایی برخوردار هستند

استعداد چیزی است که در هر شغلی می‌تواند به شما کمک کند تا راحت‌تر و سریع‌تر پیشرفت کنید و برنامه نویسی و برنامه نویس شدن از این قاعده مستثنا نیست. اما باید توجه کنید که همه چیز نیست! برنامه نویسی بیشتر از اینکه به استعداد نیاز داشته باشد به پشتکار نیاز دارد و باید بدانید که اگر نداشتن استعداد را بهانه خود قرار می دهید باید این مقاله را بخوانید تا بدانید که اصلا نباید به نداشتن استعداد فکر کنید. شما به راحتی می‌توانید برنامه نویسی را شروع کنید و با تمرین و پشتکار به مرحله‌های بالایی از موفقیت دست پیدا کنید.


 

برنامه نویسان نابغه ریاضیات هستند

شاید در نگاه اول، چون برنامه نویسی یک کار منطقی می باشد، فکر کنید که حتما نیاز به دانش بالایی از ریاضیات دارید تا بتوانید برنامه نویسی کنید. نمی خواهم این را نفی کنم که برخی از شاخه‌های خاص برنامه نویسی نیاز بسیار بالایی به دانش ریاضیات دارند اما باید توجه کنید که در بسیاری از شاخه های مربوط به برنامه نویسی، داشتن دانش بالای ریاضیات اصلا مهم نیست. شما باید مهارت حل مسئله را یاد بگیرید که بیشتر از اینکه یک استعداد باشد، یک مهارت است که با تمرین و تکرار می توانید آن را فرا بگیرید. شما نیازی ندارید تا نابغه ریاضیات باشید!

 

زن‌ها نمی توانند برنامه نویسی کنند

این باوری است که نه تنها بسیاری از مردان به آن باور دارند، بلکه بسیاری از بانوان نیز آن را قبول کرده‌اند! این باور غلط می تواند دلایل بسیاری داشته باشد و فقط در ایران نیست که این باور را داریم. در بسیاری نقاط جهان، افراد بسیاری سعی دارند تا این فرهنگ را جا بیندازند که زنان هم می‌توانند برنامه نویسان موفقی باشند. تعداد برنامه نویسان موفق زن بسیار زیاد می باشد و آنها به راحتی می توانند برنامه نویسان خوبی باشند. نمونه‌های بسیاری از زنان موفق و قدرتمند در زمینه برنامه نویسی وجود دارند.

توصیه میکنم حتما مقاله “زنان برنامه نویسان خوبی هستند” را بخوانید.


 

برنامه نویسان که کاری نمیکنند. پشت میز می نشینند و پول در می آوردند

هر وقت این جمله را می‌شنوم در اولین جواب می‌گویم، هر زمانی که توانستی ۱۰ ساعت در روز روی یک صندلی بنشینی و به مانیتور خیره شوی، آنگاه درباره این موضوع صحبت می‌کنیم.

قصد ندارم شما را بترسانم یا بگویم همه چیز در برنامه نویسی سخت است. اما این شغل نیز مانند تمام شغل‌های دیگر سختی خاص خود را دارد. درست است که به عنوان برنامه نویس قرار نیست وارد معدن شوید اما شما همواره باید بروز باشید و مطالعه کنید، باید مهارت حل مسئله خوبی داشته باشید، باید مدیریت زمان داشته باشید، مدیریت ارتباط با مشتریان و همکارانتان از ویژگی‌های دیگری است که باید بلد باشید و بسیاری موارد دیگر که می تواند از سختی های این کار باشد.


 

برای شروع برنامه نویسی دیره

یکی از باورهای غلط و بهانه‌هایی که افراد می‌آورند این است که برای شروع دیر است. 

سن من زیاد است پس دیگر دیر است! بازار کار اشباع شده، پس دیر است! هوا خوب نیست، پس دیر است! این مورد آخر را شوخی کردم ولی باور کنید بهانه‌هایی که آورده می‌شود به همین اندازه مورد آخر غیر قابل قبول می‌باشد!

جمله کلیشه‌ای “هیچ وقت برای هیچ چیزی دیر نیست” را به خاطر بیاورید. واقعا این جمله درست است. هیچ وقت برای داشتن یک شغل خوب، یادگیری یک تخصص جدید، پیشرفت در کار و زندگی، داشتن درآمد خوب و … دیر نیست. همین امروز شروع به یادگیری کنید. اگر نمی دانید از کجا شروع کنید، این مقاله را بخوانید که به شما یاد داده‌ام “چطور یادگیری برنامه نویسی” را شروع کنید.


 

برنامه نویسی را باید در دانشگاه یاد گرفت

در گذشته به دلیل کمبود اطلاعات در دسترس، اکثر اشخاصی که می‌خواستند برنامه نویس شوند، به دانشگاه می‌رفتند تا این تخصص را فرا بگیرند اما امروزه اینطور نیست.

شما به راحتی می توانید محتوای بسیار غنی‌تر از محتوای ارائه شده در دانشگاه را در اینترنت، یوتیوب، دوره‌های سافت اسکیل و بسیاری موارد دیگر پیدا کنید.

تعداد بسیار زیادی از افراد با گذراندن یک بوت‌ کمپ توانسته‌اند برنامه نویسی را یاد بگیرند و وارد بازار کار شوند. آمار و ارقام نشان می‌دهد شرکت‌های بزرگ تمایل دارند افرادی را که به صورت تجربی و توسط دوره‌های آموزشی اختصاصی، برنامه نویسی را یاد گرفته اند استخدام کنند تا کسانی که به دانشگاه رفته‌اند. دلیل این امر این است که افرادی که توسط دوره‌های تخصصی، برنامه نویسی را یاد گرفته‌اند، مهارت‌های فنی و مرتبط را بیشتر دارا هستند تا افرادی که در دانشگاه بصورت تئوری یاد گرفته اند.


 

برنامه نویسان می‌توانند همه چیز را هک کنند

برنامه نویسی به منظور تولید سرویس‌های مختلف می‌باشد و برنامه نویسان سعی در یادگیری خلق محصولات جدید دارند، در حالی که هکر بودن تخصصی متفاوت است که نباید از تمام برنامه نویسان اطراف خود انتظار داشته باشید تا بتوانند هکر باشند.

بلد بودن برنامه نویسی یکی از نیازهای هکر شدن می‌باشد اما باید توجه کنید که چون کسی می تواند برنامه نویسی کند، الزاما نمی‌تواند هکر باشد! پس وقتی با یک برنامه نویس هم صحبت می شوید، اولین چیزی که از آن می‌پرسید این نباشد که "آیا می‌توانی حساب اینستاگرام دوست دختر/پسر من را هک کنی؟"


 در صورتی که سوالی یا باور خاصی در ذهن شما می‌باشد که در این مقاله به آن پاسخ داده نشد، در بخش نظرات مطرح کنید تا بطور کامل در مورد آن صحبت کنیم و سعی کنیم تا با پاسخ به باوری که دارید، ذهن شما را از اشتباهات رایج خالی کنیم یا باور موجود در ذهنتان را با توضیحات تخصصی و تجربی برایتان بیشتر شرح دهیم.

حمید تدینی

حمید تدینی

Senior Software Engineer